Business Development Innovatiemanagement Management & Leadership

Mobiele organisatie vraagt om centrale regie

leadership

Klanten vragen om een nieuwe app? Dan wordt die app natuurlijk gemaakt. Medewerkers eisen een mobiele oplossing? Ook die wordt – het liefst nog met één van de vele snelle en behendige agile ontwikkelmethoden – gezocht. Dit enthousiaste en ad-hoc reageren kan de interne innovatie versnellen, maar zonder de juiste centraal aangestuurde aanpak komt de ‘mobile enterprise’ op langere termijn evengoed tot stilstand.

De mobile enterprise heeft het mobiele denken verankerd in de gehele organisatie, waarbij er idealiter een centrale regie is over alle mobiele oplossingen. Dat een dergelijke inrichting van bedrijven nodig is, staat in directe relatie tot de ontwikkelingen op het gebied van cloudtechnologie en omnichannel werken.

Mobiel denken vereist centrale regie

Want hebben klanten of medewerkers een nieuwe behoefte dan is binnen enkele klikken een cloudapplicatie gevonden die deze vervult. Die gewoonte brengt ook risico’s met zich mee. De arts die om een second opinion vraagt, stuurt bijvoorbeeld een foto in alle haast via Whatsapp naar zijn team. Snel, maar zonder centrale regie niet zo veilig.

De populariteit van omnichannel communiceren vraagt eveneens om dergelijke regie. Klanten stappen nu eenmaal over van het ene naar het andere apparaat en verwachten overal dezelfde informatie en ‘rijke experience.’ Maar ook medewerkers moeten ongeacht locatie of apparaat in staat zijn dezelfde bronnen aan te boren. Of dit nu een applicatie is waarmee men klachten registreert en anderzijds monitort of het ERP-systeem voor leveranciers: de bronnen moeten mobiel ontsloten zijn en met centrale data worden gevoed.

In een echte mobile enterprise zijn de spelregels vanuit beleid, de vraagstukken vanuit de organisatie en ICT op elkaar afgestemd. Maar toch is zoiets niet zomaar gerealiseerd. Mobiele mogelijkheden worden intern ongetwijfeld al gezien en misschien is er zelfs al een afdeling die apps ontwikkelt: maar hoe organiseer je dit zo dat er centrale aansturing is en een wildgroei aan applicaties wordt voorkomen?

LEES MEERBUSINESS DEVELOPMENT OPLEIDINGEN/ INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten