Business Development Innovatiemanagement

Realistische doelstellingen zijn voor losers

leadership

Laat je niet weerhouden door de mensen die zeggen dat onrealistische doelstellingen demotiverend werken, zegt Sprout-expert Nico Oud. ‘Absolute onzin!’ Realistische doelen: laat ik direct bekennen dat ik het ook jarenlang heb gedaan. Zelfs het afgelopen jaar. Hoe had mijn bedrijf eruit gezien als ik onrealistische doelstellingen voor mezelf had vastgesteld? De afgelopen jaren groeide de omzet steeds met 70 tot 100 procent, dus heel veel reden om ontevreden te zijn, was er niet. De omzetgroei was meestal wel bij benadering begroot, maar meestal eindigden we net onder de begroting.

Dit is de manier waarop miljoenen bedrijven wereldwijd de begroting voor het komende jaar vaststellen. Meestal kijken ze naar de omzet van vorig jaar en de groei vergeleken met het jaar daarvoor, en vervolgens wordt op basis daarvan de groei van het komende jaar vastgesteld. Meestal ligt dat groeipercentage ergens tussen de 0 en 100 procent.

Stress

Maar wat zou er gebeuren als je de doelstelling zou zetten op een omzetgroei van 1000 procent, of misschien zelfs wel 5000 procent? Waarschijnlijk heb je dan het hele bedrijf in de stress als je de plannen presenteert. Maar wat zou dat nog meer met ze doen?

Stel je voor dat je het volhoudt en de mensen motiveert en aanzet tot actie. Zouden ze dan net onder de target eindigen die je realistisch gezien had willen vaststellen? Of zouden ze die target vermorzelen?

Stel onrealistische doelen

Laat je niet weerhouden door de mensen die zeggen dat je gedemotiveerd kunt raken van onrealistische doelstellingen. Absolute onzin! Natuurlijk ben je teleurgesteld als je je doelstelling niet hebt gehaald, dat is alleen maar gezond. Maar gedemotiveerd?

Stel je de volgende situatie voor: twee salesmanagers krijgen alle twee dezelfde target opgelegd. Beiden moeten volgend jaar 1 miljoen euro omzet draaien met het team, een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar.

Manager A gaat terug naar z’n team en presenteert zijn plan om die 1 miljoen te gaan halen. “We moeten 20 procent meer omzet draaien. Als we er met z’n allen even ons schouders onder zetten, moeten we het kunnen halen. Het is een realistische doelstelling en het is gemiddeld in de markt.

“Wat?? 20 procent?”, vragen de accountmanagers? “Pfffff…. wat staat daar tegenover? Zo makkelijk is dat niet!”

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten