Algemeen

Waarom LinkedIn WEL iets voor jou is

Binnenkort mag ik een in-company workshop verzorgen over LinkedIn. In het kader practice what you preach een goed moment om weer eens een longpost artikel te schrijven op LinkedIn. De crux met LinkedIn is dat als je op LinkedIn actief bent, dat ik je echt niet hoef te vertellen dat LinkedIn meer is dan een digitale rolodex. 

Dan zal ik het vooral moeten hebben over social selling, thought leadership en de content en interactie mogelijkheden. Ga ik niet doen. Als je nog niet op LinkedIn zit of een aantal jaar geleden een keer een LinkedIn profiel aanmaakte en hier alleen nog naar gekeken hebt toen je op zoek ging naar een andere baan, dan zullen deze termen je worst wezen. LinkedIn betekent waarschijnlijk nog niet zo veel voor je en je zult ook niet zoveel met eerdergenoemde vaktermen hebben.

Niet actief op LinkedIn? Dan is deze blog voor jou!

Het rare aan deze blog is dat ik deze blog dus schrijf voor mensen die (nog) niet actief zijn op LinkedIn. Hieronder versta ik zowel mensen met een LinkedIn profiel die er niks mee doen, als mensen zonder een LinkedIn profiel. Niet bepaald een makkelijke groep om te bereiken via LinkedIn. Dit terwijl ik me realiseer dat deze blog vooral gelezen gaat worden door mensen die juist wel actief zijn op LinkedIn. De “niet- of minder-actieven” zal ik proberen te activeren door de link naar mijn blog te mailen. Aan de “actieven” zou ik willen vragen, vul gerust aan vanuit je kennis en ervaringen.

Waarom ik zoveel tijd besteed aan LinkedIn

LinkedIn is voor iemand als ik natuurlijk een heel interessant netwerk. In de laatste 5 jaar ben ik steeds actiever geworden op LinkedIn en vind ik het interessant om de interactie op te zoeken. Met nagenoeg 1.000 waardevolle connecties betekent LinkedIn dan ook veel voor me en is het een belangrijkste business tool. Hoe vreemd ik het zelf ook kan vinden als iemand vanuit een bepaalde positie in een bedrijf niet op LinkedIn te vinden is, maar daar is dus nog lang niet iedereen van overtuigd. Zo ken ik nog genoeg mensen die nog niet actief zijn en soms hebben ze zelfs nog geen profiel. “Ik zie er het nut niet van in”, “Het kost me te veel tijd”, “Daar heb ik het te druk voor”, “Ik weet er te weinig van af”, “LinkedIn is niks voor mij” en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het nadeel van deze houding is dat je op deze manier nooit zult inzien wat LinkedIn wél voor je kan betekenen. Dit terwijl er meer dan 4 miljoen professionals lid zijn van LinkedIn waaronder ook jouw klant en jouw potentiële klant.

Hieronder de voor mij belangrijkste redenen waarom ik LinkedIn inzet en wat het mij oplevert:

  • Zichtbaarheid: mezelf regelmatig inhoudelijk onder de aandacht brengen in mijn netwerk en het netwerk achter mijn netwerk, door 1 tot 2 keer per 2 weken (niet vaker, geen spam!) te laten zien waar ik me mee bezig houd (updates) en kennis te delen (blogs, infographics).
  • Interesse tonen: ik check LinkedIn iedere dag minimaal 2 keer om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen bij mensen uit mijn netwerk (kan van alles zijn een nieuwe job, een blog, een interessant project, een fusie of reorganisatie of zelfs een verjaardag). Op deze manier ben ik niet alleen op de hoogte maar kan ik ook interesse tonen. Als gevolg hiervan zie je ook dat mensen interesse in jou zullen tonen. Het principe van wederkerigheid op social media.
  • Netwerk: mijn netwerk uitbreiden door nieuwe contacten toe te voegen (dagelijks)
  • Ambassadeurs: tevreden klanten of partners activeren via aanbevelingen en endorsements (doe ik vaak kort na een afgerond project waar ik trots op ben).
  • New business: via-via of rechtstreeks in contact komen met partners of mogelijke klanten. Via de zoekfunctie in LinkedIn kun je vrij makkelijk de juiste contactpersoon binnen een organisatie vinden. Eenmaal geconnect gebruik ik vaak de InMail functie voor 1-op-1 contact.
  • En last but not least: mensen, zowel bekenden als onbekenden zoeken me op via Google en LinkedIn en in beide gevallen is het dan fijn als ze dan uitkomen op mijn LinkedIn profiel. Een eerste (of tweede) indruk die je dus kunt versterken met een sterk LinkedIn profiel. Met name sterke recommendations voegen dan echt iets toe.

Aan de slag met LinkedIn

Als je aan de slag wil gaan en wil gaan netwerken op LinkedIn dan heb ik hier een aantal simpele stappen.

Stap 1: begin bij het begin

Als je niet actief bent of geen profiel hebt dan sta je natuurlijk nog aan het begin. En dat begint bij een goed LinkedIn profiel. Maak een profiel aan. Een goede, sprekende persoonlijke foto. Liever niet alleen een functie-omschrijving, maar ook wat je doet en wil betekenen voor je klanten. Een goede summary. Als je collega’s hebt, dan kun je ook meteen je collega’s vragen of ze je willen endorsen of recommenden. Doe dit heel bewust en gericht. Als je alleen aanbevelingen hebt van collega’s dan wordt daar anders naar gekeken dan als daar ook aanbevelingen van klanten bij zitten.

Stap 2: breid je netwerk uit

Als je dit goed gedaan hebt, is je LinkedIn profiel “netwerk klaar”. Ga nu collega’s, klanten en relaties opzoeken en toevoegen aan je LinkedIn netwerk. Doe dit altijd, zodat het een vast systeem wordt na een kennismaking.

Let op bij het uitnodigen van connecties: doe dit altijd met een persoonlijke tekst in plaats van de standaard tekst die LinkedIn aanbiedt. Besteed er dus persoonlijke aandacht aan. Een visitekaartje geef je ook niet zonder persoonlijke toelichting neem ik aan.

Stap 3: toon interesse en ga de interactie aan

Begin hierna met iedere dag in de gaten te houden met wat mensen in je netwerk plaatsen op LinkedIn. Makkelijkste is door op het begin van de dag in je timeline te scrollen. Indien relevant dan kun je reageren. Door te liken of een comment te plaatsen. Een compliment, een vraag, een tip, een doorverwijzing. Toon interesse en ga de interactie aan. En doe dit zeker ook in relevante LinkedIn groepen. Dit verhoogt je zichtbaarheid.

Stap 4: profileren op je expertisegebied

Nu de basis van LinkedIn al wat meer in je comfortzone zit, is het een goed idee om ook iets te plaatsen. Dit mag iets met nieuwswaarde zijn, iets wat je zelf geschreven hebt in de vorm van een blog of over iets waar je mee bezig bent. Zorg dat er altijd een duidelijke link is naar het expertisegebied waarin je je wilt profileren. Leg dit zeker nog even voor aan je collega als je dit voor de eerste keer wil gaan doen. En doe het zeker niet geforceerd vanuit je bedrijf, maar probeer hier je eigen zakelijke stijl in te vinden. Verschuil je niet achter je bedrijf, mensen hebben een link met jou!

Tip: als je vanuit een team een gezamenlijke LinkedIn strategie hebt, like (of reageer) dan zeker ook op de posts van je collega’s.

Stap 5: geef je expertise een extra boost

Als je je al met je kennis profileert op LinkedIn dan heb je waarschijnlijk al een flinke stap gemaakt. Als je je profilering nog een extra boost wil geven vraag dan aan klanten recommendations of endorsements. Je zult versteld staan hoeveel mensen hier bereid zijn aan mee te werken. Geef in je vraag wel duidelijk aan waarover je graag een aanbeveling wilt hebben.

Vragen?

Tot zover mijn blog over LinkedIn. LinkedIn biedt nog veel meer mogelijkheden en kansen, maar met deze 5 stappen kun je al een enorme stap zetten. Ik hoop dat het je motiveert om bewuster en actiever gebruik te maken van LinkedIn. Mocht je nou vragen of opmerkingen hebben – mail me dan zeker niet – maar reageer gewoon hieronder op deze blog.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten