Inkoopmanagement

Word weer verliefd op je inkoopbaan!

Neem jij het initiatief om de echt strategische leveranciers te ontdekken en ontwikkelen?” Hoge bomen vangen veel wind. Het vakgebied inkoopmanagement heeft zich de laatste drie decennia krachtig ontwikkeld. Er zijn aansprekende resultaten geboekt, inkoop heeft een plaats opgeëist in de boardroom en de wetenschap heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het vak. Maar er is ook een keerzijde: de supply chains zijn wel erg complex geworden, de druk op de marges bij leveranciers is stevig en levert niet alleen (kosten)voordelen op, en de milieuproblematiek en sociale problematiek is groot.

En dan zijn er nog de schandalen, zoals dieselgate of de Fyra, die ons vakgebied direct raken. Ik las een artikel in Harvard Business Review met als titel ‘How to Fall Back in Love with Your Job’ waarin professor Gretchen Spreitzer van de University of Michigan zegt dat het iedereen binnen zijn of haar werk overkomt: je komt in een sleur en raakt in een dip. Spreitzer ziet twee manieren waarop we dit oplossen: je blijft met een ontevreden gevoel doen wat je al deed en de neerwaartse spiraal loopt door, of je stapt eruit en zoekt een andere baan in een andere omgeving. Zij ziet echter ook een derde oplossing, die vaak vergeten wordt: opnieuw verliefd worden op je baan. Maar hoe doe je dat? 

Spreitzer stelt het volgende vijfstappenplan voor:

1. Bepaal wat je leuk vindt in je werk. Waar krijg je energie van en waar lekt dit weg? Een weekje systematisch bijhouden geeft je inzicht.

2. Waar ben je goed in? Kijk eens naar waar collega’s je telkens weer voor benaderen en waar je mooie resultaten behaalt. Waarschijnlijk zie je nu een relatie tussen wat je leuk vindt en waar je echt goed in bent.

3. Herontwerp jouw rol. Neem initiatief. Ga meedoen in een uitdagend project of start er zelf een. Wordt lid van het team dat de relatie met een strategische leverancier ontwikkeld of start met e-aanbesteden binnen jouw organisatie.

4. Ontmoet nieuwe gepassioneerde mensen. Zoek ze binnen jouw organisatie of binnen het netwerk. Maak studenten enthousiast door je kennis te delen via gastcolleges of doe mee aan inkoop onderzoeksproject.

5. Vier je successen. Binnen inkoop zijn er meer dan genoeg uitdagingen waar je mee aan de slag kunt. Zo komen inkoop- en ketenmanagement steeds dichter bij elkaar en hebben ze elkaar steeds meer nodig, bijvoorbeeld om echt te werken aan duurzaam en sociaal. Wat betekent dit voor jouw organisatie en welke rol pak jij?

Leveranciers zien als bron voor innovatie biedt nog veel potentieel. Neem jij het initiatief om de echt strategische leveranciers te ontdekken en ontwikkelen? Digitale ondersteuning van het inkoopproces en effectief gebruik van alle data is geen luxe, maar wordt een must. Word jij de expert binnen jouw organisatie? Steeds vaker (en niet alleen voor software) kopen we het recht op gebruik, terwijl we voorheen gewend waren om producten en diensten in te kopen. Wat betekent dit voor de verschillende fasen van het inkoopproces? Genoeg uitdagingen dus. Zit je in een sleur, denk je er over om uit inkoop te stappen? Kom dan in actie, start het stappenplan en wordt opnieuw verliefd op je baan in inkoop!

[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt. “] Lees dit artikel 

Auteur: Gert Walhof is lector Inkoopmanagement Hanzehogeschool Groningen.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten