Inkoopmanagement

Koning, keizer: nieuwe inkoopadmiraal!

Economische omstandigheden veranderen en dus moeten we steeds opnieuw ons bedrijfsmodel bekijken en processen onder de loep nemen. In goede tijden nemen we mensen aan, in slechte tijden willen we optimaliseren en met minder mensen hetzelfde werk doen. Dat geldt ook voor inkopen.

We doen het al jaren zo…

We kennen ze allemaal. De oude rotten in het vak met minstens 20 jaar ervaring. Als geen ander weten ze hoe ze moeten onderhandelen. Ze benaderen de markt met een soort monopolie op de klantwens. De inkoper bepaalt wat de klant koopt. Veel inkopers houden vast aan deze traditionele manier van inkopen. Ze kopen in voor een goede prijs en binnen het gestelde budget. Voorheen was dat ook voldoende; als je daarin slaagde had je je werk goed gedaan. Het succes van je inkopen – en dus de verkopen – bepaalde ook de ruimte die je in het winkelschap kreeg. Slecht jaar gehad? Dan minder ruimte.  Tegenwoordig wordt er echter veel meer verwacht van inkopers. De nieuwe inkoper moet proceseigenaar worden.

De klant is koning, de inkoper keizer

Als nieuwe inkoper heb je veel meer petten op. Je bent proceseigenaar. In de hele keten wordt van je verwacht dat je kunt meedenken. Het gaat niet alleen meer om het inkopen van artikelen, het gaat om klantbeleving! Wie dat beheerst is keizer. De consument is in de loop der jaren veel slimmer geworden. Door internet heeft hij toegang tot alles wat er in de wereld te koop is. Is het niet verkrijgbaar in Nederland? Dan haal je het gewoon ergens anders vandaan! 

Dit betekent ook dat de consument een goed prijsbesef heeft. Voordat een klant een aankoop in de winkel doet, zoekt hij eerst op internet op wat er voor dat geld te krijgen is. De trend is, zo lijkt het, zoveel mogelijk te krijgen voor je geld.

De klant is koning. Wij als inkopers bepalen niet meer wat de klant koopt. De klant bepaalt zelf waar hij behoefte aan heeft. Als inkopers moeten we inspelen op de emotie en daar onze collectie, marketing en schappen op afstemmen. Dan worden wij, met onze winkelformule, keizer.  Waarom doen winkels zoals Aldi, Lidl, Action en Mediamarkt het goed? Ik denk niet alleen omdat ze de goedkoopste zijn. Sterker, uit onderzoek van RTL Nieuws bleek dat de winkels die zeggen het goedkoopste te zijn, het duurste zijn.

Er zat zelfs meer dan €5,- verschil (zo’n 50%) tussen de boodschappen (Bron: http://www.rtlnieuws.nl/editienl/aldi-lidl-en-spar-duurste-supermarkten).

Toch blijven klanten kopen bij Aldi, Lidl en consorten. Want de beleving van de klant is dat hij veel meer product krijgt voor zijn geld. De klant gaat met een tevreden gevoel de deur uit …en komt weer terug voor datzelfde gevoel. En als je dát met je formule weet te bereiken, dan heb je als nieuwe inkoopkeizer je werk goed gedaan!

[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van procurement alignment. Wat is het bestaansrecht van een organisatie? Vraag het aan de directie en je krijgt uiteenlopende antwoorden. Afhankelijk natuurlijk van het type organisatie, branche en sector. “] Lees dit artikel 

Auteur: Sanne Noort. DPA. Ik pas mij makkelijk aan aan elke organisatie. Ik ben in staat om op alle niveau’s te communiceren. Door mijn werkervaring bij verschillende opdrachtgevers kan ik goed onderhandelen, vooruit denken en plannen. Ik zie werk liggen ben creatief kortom een echte self starter. Ik ben iemand die eerlijk en pragmatisch is. ”what you see is what you get”. Ik heb een groot inlevingsvermogen en benader de zaken commercieel.Voor mij is relatiemanagement minstens zo belangrijk als een goede deal en heb dan ook overwegend een goede relaties met leveranciers. Mijn motto is: “Je bent accountmanager van je eigen account”. Dat maakt dat ik de zaken praktisch benader en nooit het doel uit ogen verlies. Ik help waar nodig mensen graag. Met mijn ervaring bij diverse organisaties maakt dat van mij een echte all rounder die overal inzetbaar is en alles leuk vind. Ik wil nog meer ervaring opdoen binnen het vakgebied inkoop en het contractmanagement binnen verschillende branches en bedrijven.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten