HRM

Vijf succesfactoren in uw zoektocht naar personeel….

leadership

Met de Miljoenennota in uw achterhoofd bent u, voorzichtig, positief. Als ondernemer ziet u weer kansen en mogelijkheden en u heeft hiervoor meer personeel nodig. En inderdaad, ook de arbeidsmarkt trekt aan. Het aantal HR  en recruitmentvacatures groeit zelfs explosief.  De kans is groot dat het soort personeel wat u zoekt toch niet zo makkelijk te vinden is als u dacht.  Wat doet u dan? Neemt u nog een extra recruiter aan?  Grote kans dat dit niet veel helpt. Een extra paard voor de wagen laat uw koets niet sneller gaan als het achterwiel kapot is…  

Er zijn vijf succesfactoren die bepalend zijn voor uw succes als werkgever op de arbeidsmarkt:

Flexibiliteit: een geprezen en verguisd begrip. Helaas beperkt zich de discussie vaak tot het wel of niet inhuren van uitzendkrachten of zelfstandigen.  Flexibiliteit in uw personeelsbestand kan op vele manieren worden vormgegeven. Of, en in welke mate, uw flexibiliteit nodig heeft hangt sterk af van uw bedrijfsproces en marktomstandigheden.  Een flexibel personeelsbestand stelt u vaak wel in staat beter te anticiperen op veranderende omstandigheden , ook in de arbeidsmarkt.

Uw personeelsbestand: Omdat u wel andere dingen te doen had heeft u de afgelopen jaren misschien niet zo goed gekeken naar de opbouw van uw personeelsbestand. Weet u of er binnenkort veel medewerkers met pensioen gaan en u dus te maken krijgt met een grote vervangingsvraag? Zijn er doorstroommogelijkheden en kunt u intern opleiden?   Een goede analyse van uw personeelsbestand helpt u uw langere termijn behoefte  aan personeel vast te stellen en hiernaar te handelen in de arbeidsmarkt.

 Arbeidsmarktpositie: Concurrentie, daar weet u alles van. U kent u belangrijkste concurrenten en u kent ook u eigen sterke punten. Maar weet u dit ook  over uw concurrenten op de arbeidsmarkt? Betaalt u beter of slechter dan zij? Zoekt u vooral naar een schaarse groep medewerkers of valt dat mee? Verliest u regelmatig goede medewerkers en aan wie? Uw eigen positie bepalen in de arbeidsmarkt en gebruik maken van u sterke punten verbetert uw succes in de arbeidsmarkt enorm.

Uw HR-kwaliteit: Tijden veranderen. Mensen ook. Wellicht voldeed uw HR-afdeling in de afgelopen jaren prima en is er geen reden tot zorg.  Maar heeft u ook de juiste HR-kwaliteit is huis om succesvol nieuw personeel aan te trekken? Wat wordt er uitbesteed en waarom? Wie voert er sollicitatiegesprekken en hoe doen ze dat? Bent u al snel genoodzaakt bureaus en intermediairs in te schakelen en wilt u dat? Nieuw personeel zoeken en aannemen kunt u niet alleen. U heeft hier hulp bij nodig van uw HR-afdeling, management of externe hulp.  De kwaliteit van uw HR-team is een hele belangrijke succesfactor in uw zoektocht naar personeel dus is het verstandig om uw sterktes en zwaktes in dit team eens op een rij te zetten.  

Personeelsbehoud: met een aantrekkende arbeidsmarkt neemt ook de arbeidsmobiliteit van mensen weer toe. Niet meer “blijven zitten waar je zit” maar “op zoek naar verbetering”. Uw medewerkers gaan dus weer elders solliciteren of worden benaderd door recruiters. Schrikt u nu? Weet u wat u verloop de afgelopen jaren was? Weet u welke medewerkers u absoluut wilt behouden? Als u in staat bent u medewerkers vast te houden hoeft u niet alleen minder nieuwe mensen te zoeken maar wordt u ook een aantrekkelijker en dus succesvoller werkgever.

Personeel is een flinke investering. Maar een hele belangrijke in een kennisintensieve economie. Het is soms verbazend hoe minimaal het rendement van deze investering wordt bekeken en verbeterd. De genoemde succesfactoren helpen  u niet alleen  succesvol te zijn in de arbeidsmarkt maar zorgen ook voor een beter rendement op uw investering in personeel.  U kunt een indicatie krijgen van uw scores op deze succesfactoren met een korte scan:  quickscan arbeidsmarktconditie.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten