Business Development

5 Mega Business Development Trends voor 2025!

Regeren is vooruitzien. Juist als de omstandigheden sneller veranderen dan ooit te voren. Als je door alle publicaties, onderzoeken, boeken, praktijkvoorbeelden en mediaruis heen kijkt, zie je 5 mega trends opdoemen die de toekomst gaan bepalen.

Voorspellen is gevaarlijk

Ik waag mij zeker niet aan voorspellingen, want voorspellingen schijnen zelden uit te komen. Vandaar dat Lao-Tse, Chinees wijsgeer, zo’n 700 jaar geleden al zei: “Zij die kennis hebben, voorspellen niet. Zij die voorspellen hebben geen kennis”. En zo is het misschien ook wel.

Digitale revolutie als aanjager

Maar als we door alle publicaties, onderzoeken, managementboeken, praktijkvoorbeelden en mediaruis heen kijken, zien we 5 mega trends opdoemen die voor organisaties de toekomst gaan bepalen. Centrale aanjager is de ‘digitale revolutie’ die op stoom begint te komen. Daarnaast leven we in een paradoxale wereld waarin het steeds vaker en/en is in plaats van of/of.

5 Mega Trends die het verschil gaan maken

De vijf mega trends op een rij. Met bij iedere trend enkele onderliggende subtrends, ontwikkelingen en buzzwords. Groen en rijp door elkaar en zeker niet compleet. Samen geven ze een aardig beeld van waar het heen gaat.

1. Strategische wendbaarheid (Organisatie)

Organisaties moeten sneller en proactiever reageren op de steeds sneller veranderende omstandigheden die een steeds grotere (disruptieve) impact hebben. Organisaties die dit nalaten zijn gedoemd te verdwijnen.

Dit betekent aandacht voor:

– Hoger doel (why, meaningful business, massive transformative purpose)

– Externe gerichtheid

– Verbindend leiderschap

– Flexibele werkorganisatie (zelforganisatie, staff on demand)

– Flexibele processen en ICT (standaardisatie, modularisatie, capaciteit on demand)

– Externe hulpmiddelen (leveraged assests)

– Glocal (global and local)

– Lean start-up (experimenteren, leren, opschalen)

– Alertheid, snelheid, flexibiliteit, innovatie

– Lerende organisatie: leren leren

– Holacracy en ’teal’ organisatie

– Strategic agility en organizational agility

2. Klantgedreven ondernemen (Strategie)

Organisaties moeten een nauwere dialoog aangaan met klanten, medewerkers, leveranciers en andere stakeholders. Klanten bombarderen met platte reclames werkt niet meer. Er zijn leveranciers en producten in overvloed en product, prijs en kwaliteit zijn nog maar zelden onderscheidend.

Dit betekent aandacht voor:

– The Social Digital Customer

– Mass collaboration

– Cocreatie

– Crowdsourcing en crowdfunding

– Communities

– User generated content

– User defined products

– Omnichannel

– Customer experience

– Customer Community Value

– Neuromarketing

– Marketing automation

– Partnership Marketing

3. Samenredzaamheid (Maatschappij)

Organisaties moeten een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij en een betere samenleving. De maatschappij verandert van een ik-wereld naar een wij-wereld waarin mensen zelf, al dan niet noodgedwongen of uit idealisme, samen het heft in handen nemen.

Dit betekent aandacht voor:

– Meaningful business

– WEconomy

– Deeleconomie

– Netwerkeconomie

– Circulaire economie

– Selfservice economie

– Participatiemaatschappij

– Doe-het-zelf gemeenschappen

– Communities en crowdfunding

– Collaborative (cocreative) consumption

– Gezamenlijk inkopen

– Consument als producent (prosumer)

– Lokale productie (artikelen, energie, voedsel)

– Sociaal en duurzaam ondernemen (mvo)

4. Platformen (Bedrijfsmodel)

Organisaties maken steeds vaker deel uit van netwerken en flexibele samenwerkingsverbanden waarbij samenwerken en concurreren hand in hand gaan. Hierbij worden steeds vaker ‘platformen’ ingezet om partijen in deze netwerken met elkaar te verbinden.

Dit betekent aandacht voor:

– Platformeconomie

– Platformconcepten (B2C2C2B)

– Collaborative economy

– Multimarktplaatsen (regisseur, partners, vraag en aanbod)

– Partnership en co-makership

– Samenwerken en concurreren

– Ecosystemen, netwerken en ketens

– Social business

– Open innovatie

5. Smart society (Technologie)

Organisaties moeten de kansen van nieuwe technologie benutten. Technologisch kan er steeds meer, waardoor ook het aantal (disruptieve) productie-, product-, proces- en businessmodel-innovaties snel toeneemt. Technologie als aanjager om dingen slimmer, beter en gemakkelijker te doen.

Dit betekent aandacht voor:

– Internet of things: smart city, smart building, smart product, smart healthcare, etc.

– Identificatie, personalisatie, signalering, monitoring, track en trace, remote control

– Wearables, mobile devices, apps, tags (rfid), beacons, wireless (self) services

– Sensoren, big data, slimme algoritmen, ultra minichips, super computers

– Virtualisatie, gamification, biometrie, solar-, gen-, bio- en nanotechnologie

– Robots, drones, 3D/4D-printen, zelfbesturende auto’s, machines, apparaten

– Kunstmatige intelligentie, singularity, machine leren, spraak begrijpen

Marketing als kritieke succesfactor

Marketing – als strategische bedrijfsdiscipline – kan hierbij als hefboom fungeren. Marketing zou als geen ander in staat moeten zijn om de marktgerichtheid, klantgerichtheid en strategische wendbaarheid van de organisatie te versterken op alle niveaus in de organisatie, van top/strategie tot werkvloer/uitvoering.

Dat levert veel op, want bedrijven die marktgerichter, klantgerichter en wendbaarder zijn, halen betere (financiële) prestaties halen. Marktgerichte organisaties hebben in de regel een hogere omzetgroei, hogere winstpercentages, hogere productiviteit, hogere klanttevredenheid, meer succes met nieuwe producten (innovatie) en een betere return on investment (ROI) dan minder marktgerichte organisaties. Waar wachten we nog op?

Auteur: Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is zelfstandig adviseur in klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van diverse boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Innovatieblunders, Zorgmarketing in de praktijk en Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen. Sjors van Leeuwen is bereikbaar via www.indora.nl.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten