Marketing Management

Internationale SEO? Dit moet je weten als Marketing Manager!

leadership

Als SEO consultant besteed ik 90% van mijn tijd aan het optimaliseren van websites voor de Nederlandse markt. Echter, buiten Nederland zijn er ontzettend grote markten die potentieel interessant zijn. Daarom ben ik afgelopen september afgereisd naar Brighton om een training Internationale SEO te volgen, gegeven door Emily Mace en Neil Cains van Oban International.

 

Tijdens de training “Internationale SEO” werden de verschillende fases van het proces voor het organisch ranken van je website in het buitenland uitgebreid behandeld. Samengevat zijn er 5 fases om succesvol in internationale SEO te zijn:

  1. Markten en kansen identificeren
  2. Globale zoekmachines en tactieken
  3. Globale site structuren en technische overwegingen
  4. Global content marketing en strategieën
  5. Culturele bruikbaarheid en conversie

Markten en kansen identificeren

Wanneer je met je bedrijf of website internationaal wil concurreren zal je eerst gedegen onderzoek moeten doen naar de markten die potentieel interessant zijn. Breng hiervoor alles in kaart; de marketing, de logistiek, de marges, de wetgeving, de cultuur etc. Zonder een goede voorbereiding zal je niet of moeilijk slagen in het buitenland. Let ook zeker op de wetgeving, want die kan verschillen met de Nederlandse wetgeving. Wees hierop voorbereid en laat je niet verrassen! Check bijvoorbeeld of het vastleggen van je merknaam mogelijk is.

Globale zoekmachines en tactieken

Je zal het misschien niet geloven, maar Google is niet overal de grootste zoekmachine. Zo is Baidu de grootste zoekmachine van China en is Yandex de populairste zoekmachine in Rusland. Heb je plannen om een Chinese website live te zetten? Optimaliseer dan ook volgens de richtlijnen van Baidu. Yandex is zoals gezegd de grootste in Rusland, maar ook in landen als Polen, Oekraïne, Kazachstan en Wit-Rusland wordt de zoekmachine veel gebruikt. Hieronder een aantal tips voor beide zoekmachines.

Globale site structuren en technische overwegingen

Een goede sitestructuur die internationaal werkt is ontzettend belangrijk om wereldwijd zichtbaar te zijn. Voor Nederlandse websites is dit vaak goed op te vangen. In Duitsland, Italië en Amerika zijn websites vaak volgens dezelfde structuur opgebouwd. Maar als je naar het “Oosten” gaat of naar Rusland, dan zal je moeten onderzoeken hoe websites hier zijn opgebouwd. Probeer dit niet zelf te doen, maar schakel de hulp in van lokale experts. Zij hebben de expertise om een website op een goede manier op te bouwen in het betreffende land.

 

 Global content marketing en strategieën

Content is king! Ook in landen buiten Nederland. Al zijn de zoekmachines Baidu en Yandex zijn hier nog minder ver mee dan Google. Linkbuilding is nog steeds van groot belang bij deze zoekmachines. Het zal alleen niet lang meer duren, voordat ook zij op hetzelfde niveau als Google zitten. Ben dus actief met bloggen, extern artikelen plaatsen (met follow links) en social media. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is om lokale experts in te schakelen.

Culturele bruikbaarheid en conversie

Ieder land heeft zijn eigen gebruiken en tradities. Onderschat deze verschillen niet. Zo is bijvoorbeeld de kleur rood bij ons een kleur van agressie en liefde. In China staat de kleur rood echter voor schoonheid. Als er geen rekening gehouden wordt met deze verschillen kan dit van enorme invloed zijn op de conversie.

Al met al was het een ontzettend leerzame training waar ik ontzettend veel van heb geleerd en veel inspiratie bij heb opgedaan. De boodschap was helder; zoek lokale experts op en zet samenwerkingen op als je naar het buitenland gaat met je bedrijf of website. Wanneer je alles zelf wil doen, zal je tegen heel veel problemen aanlopen. Met behulp van experts, kun je veel van deze problemen voor zijn.

Auteur: Teun de Wit

Bron: RIFF blog 

 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten