Business Development heeft altijd met verandering te maken en heeft betrekking op het ontwikkelen van nieuwe business of de levenscyclus ervan te verlengen door het ontwikkelen van nieuwe bedrijvigheden. Van het vergroten van het marktaandeel in bestaande markten naar veranderingen van productportfolio, het succesvol creëren of aanboren van nieuwe markten, ontwikkelen van nieuwe business modellen tot het ‘slim’ opschuiven in de waardeketen, fusies en overnames.
Deze verschillende soorten van vernieuwingen vereisen ieder hun eigen aanpak en moeten in cohesie met andere gebieden ontwikkeld worden. Daarnaast kunnen de projecten ook nog eens op niveaus verschillen door de impact die zij hebben op de organisatie en haar omgeving, hun effect op de stakeholders van de organisatie, de middelen die zij nodig hebben en de hoeveelheid risico die zij met zich meebrengen.
Vier mogelijke niveau’s waarop Business Development projecten zijn te onderkennen:
Management. Management van specifieke vernieuwing projecten. De taken en processen hebben betrekking op de analytische voorbereiding van potentiële groeimogelijkheden, en de ondersteuning en implementatie van de groeimogelijkheden. Zulke projecten dienen zich door de grenzen van de gehele organisatie te verplaatsen. Deze taak kan het best aan een crossdisciplinair team gegeven worden.
Organisatie. Een groeiende onderneming zal nieuwe functies moeten toevoegen aan het bedrijf, dit zijn veeleisende projecten die vrij onafhankelijk moeten gebeuren. Er moet rekening gehouden worden met de structuur, strategische problemen, maar ook de benodigde middelen (inclusief mensen) en de relatie met het moederbedrijf. De taak kan het beste gegeven worden aan een groep die mogelijk ook een toekomstige rol in de nieuwe business unit hebben.
LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter