Business Development Innovatiemanagement

Disruptive Innovation: Focus vooral op Concurrentievoordelen !

leadership

Terwijl je buren weigeren om nog langer pakketjes in ontvangst te nemen die POSTNL/DHL/FEDEX voor je heeft, wordt tijdens CES 2017 de bestelbus met geïntegreerde drone geïntroduceerd.

De bestelbus, een MERCEDES Vision Van, van de pakketbezorger rijdt je straat in. De bezorger belt op je huisadres aan: helaas, niemand thuis. De bezorger activeert vervolgens de drone die zich bevindt op het dak van de bestelbus. Pakketje in de drone, met de afstandsbediening stuurt de bezorger de drone met pakket over je huis naar de fietsenstalling in je achtertuin, ‘bezorgt’ daar het pakket en haalt de drone weer terug.

Je bent nooit meer tot overlast voor je buren…. 

Disruptie, Vlindereffect, Black Swan, Blue Ocean, noem het wat je wil, persoonlijk blijf ik het hilarisch vinden dat ’s ochtends een bericht in de media verschijnt dat alweer direct is achterhaald. Volgens informatie van Singularity Hub’s Peter Diamandis (zie filmpje op 1.45) is MERCEDES van plan nog dit jaar een variant van de Vision Van op de markt te brengen: (toch) disruptie. Wie dacht dat het zwerk binnen afzienbare tijd vergeven zou zijn van zoemende drones, opgestegen bij de distributiecentra van COOL BLUE, BOL.com and the likes en daarmee milieuvervuilend zoals de windmolens, komt wellicht voor een verrassing te staan.

Net zoals Deense medewerkers voor een verrassing staan: “In a country like Denmark only 18 percent agreed and 63 percent disagreed with the statement that “it is likely that my current job will be replaced by new technology.” . This indicates that Danes lack awareness of the threat to their jobs, which we know from other studies is very real. Digitization and automation is moving at a much faster pace than most people think.” aldus het Deense DARE2 in een recent onderzoek met de titel Future of Work.

In Nederland is de houding t.o.v. (de mogelijkheden van) disruptieve technologieën niet veel anders, concludeerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid eind 2015: “Wat opvalt is hoe weinig er eigenlijk sprake is van robotisering: werkgevers vinden robots te duur, zij vragen om een ander verdienmodel, en er zijn technische problemen. Ook zijn er culturele barrières (mensen willen het niet).”

‘Willen het niet….’. Feitelijk is dat wat we vanuit de managementtheorie als ‘disruptie’ classificeren voor de meeste mensen toch geen disruptie van hun dagelijks leven. Het wordt ervaren als een ontwikkeling: – nog voor het einde van dit jaar vind je het ‘normaal’ dat je nieuwe schoenen m.b.v. een drone op het balkon van je appartement worden bezorgd, – vind je een flinterdunne tv in je woonkamer normaal, – accepteer je dat je nieuwe auto autonoom rijdt, – en (waarschijnlijk) nog binnen het komende decennium print je het vlees voor vanavond uit je 3Dprinter…. “Normaal”.

Toch zit er een niet te onderschatten keerzijde aan disruptie c.q. aan disruptieve technologieën en dat is social disruption: de wijziging of afbraak van het sociale leven. (relatief) Eenvoudig voorbeeld: vanochtend maakt het regionale BOSCH REXROTH bekend opnieuw banen te schrappen en wel 58. Eerste reactie van onze dochter die enkele jaren terug bij BR stageliep: “O.i.v. robotica zeker?!” Volgens het persbericht zijn het ‘de marktomstandigheden die voor deze reorganisatie zorgen’, maar de (disruptieve) toon was gezet. & Dat ondanks de ‘bemoedigende’ woorden van Minister Henk Kamp vanaf datzelfde CES 2017 podium: ‘Robotica betekent behoud van werkgelegenheid’. 

Op de vraag of er, zoals uit veel onderzoek blijkt, banen gaan verdwijnen o.i.v. de innovaties die Kamp c.s. tegenkomen op CES 2017, antwoordt Kamp “Dat dachten we ook toen de stoommachine kwam en daarna toen de computer kwam. Toch hebben we maar iets meer dan 5% werkloosheid in Nederland.” ….. Met alle respect voor de betekenis van de stoommachine en zeker van de computer, de huidige ontwikkelingen lijken toch van een iets andere orde. Ontwikkelingen die pas aan de vooravond staan van hun impact. Of zoals Barack Obama tijdens zijn afscheidsspeech aanhaalde: “The next wave of economic dislocation won’t come from overseas. It will come from the relentless pace of automation that makes many good, middle-class jobs obsolete.”

Terug naar het management: ook al wil management er volgens de WRR niet aan, aan robotica c.q. disruptie, medewerkers voelen onzekerheid.  ‘Houd ik mijn werk? Houd ik mijn inkomen?’ (ook vandaag in de media: in het Verenigd Koninkrijk heeft 1 op 4 medewerkers geldzorgen) Deze onzekerheid leidt tot sociale disruptie en dat heeft macabere gevolgen, leert ons ook de geschiedenis. Onzekerheid over fenomenen leidt tot een focus op minderheden, op zwakkeren, op nieuwkomers: ‘Bij hen ligt de oorzaak van onze problematiek!’. De Zwarte Dood en de daarop volgende pogroms als macabere metafoor (lees Wikikids). Opnieuw lijkt nu deze toon in de media gezet, zo bleek recent. Jammer, héél jammer.

[alert type=”info” title=”Leestip: Veranderen, maar den wel met een missie. Als je mee wilt blijven doen in je werk, in de maatschappij, je gezin, je voetbalclub.”] Lees het artikel

Jammer omdat we met die negatieve focus voorbijgaan aan dat wat disruptie zowel onze samenleving als onszelf kan bieden: welvaart en welzijn. Dat vraagt ‘slechts’ om een Plan. Tot nu toe zijn we als land nog niet zo ver gekomen, zo blijkt opnieuw als je het interview vandaag met Henk Kamp leest.

Auteur: Willem Scheepers. Wat ik aan activititeiten onderneem, daarover lees je hier ook, ‘tussen de regels door’ in het blog. Kort gezegd varieert dit van: Virtual Business Consultant, via universitair docent & edut(r)ainer tot Investors in People practitioner. Meer daarover vind je op mijn LinkedIn profiel e/o mijn Facebook profiel. . C.q. download de app, volg daarvoor de link op deze site.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten