Marketing Management

Hoe professionals over het vakgebied contentmarketing denken!

leadership

Contentmarketing is enorm in opkomst en toch is het al zo oud als de weg naar Rome. Zelfs eeuwen terug wist men producten aan de man te krijgen met pamfletten, boeken en demo’s. En met Allerhande bewees ook de AH al jaren terug dat contentmarketing werkt. Hoe kan het dan toch dat bedrijven en marketeers nu pas de toegevoegde waarde hiervan (gaan) inzien? Een visie op een vakgebied dat contentmarketing heet.

De marketeer had het vroeger misschien maar makkelijk. Natuurlijk wilde je ook toen relevant zijn, maar destijds kon je wellicht klanten nog enigszins voor de gek houden. Waar konden ze toetsen of wat je zei klopte? En hoe wisten ze of bedrijf B het misschien wel beter kon doen? Natuurlijk waren er ook toen mogelijkheden om dat uit te vinden, maar wel wat omslachtig. Als bedrijf sprak je de massa aan en als er iemand terugsprak, dan was jij de enige die dat hoorde. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. De consument spreekt de massa aan. Tik maar eens in Google ‘review bedrijf X of product Y’ in.

Aangepast gedrag

Door alle mogelijkheden van online zijn wij ons gedrag langzaam aan gaan aanpassen. We geloven niet zomaar iets, maar willen bewijs. We wachten niet meer af, maar gaan zelf op zoek. We willen geen onzin, maar informatie die iets toevoegt. Contentmarketing sluit aan bij die verandering en gaat uit van deze gedachte: gevonden worden met content die relevant is, die voor ons iets toevoegt. Er zijn steeds meer voorbeelden dat het werkt en daardoor neemt het aantal bedrijven die hier ook mee aan de slag willen steeds sneller toe.

Beter geïnformeerd dan ooit

Volgens online marketeer Nathalie Vreeburg is contentmarketing niets nieuws. “Het is gewoon logisch nadenken. Mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit. Ze kunnen altijd en overal het net op om informatie of producten te zoeken. Zorg dus dat je daar bent op het moment dat je klant je nodig heeft: op het juiste moment op de juiste plek. Dan ben je het meest relevant en zal de kans op conversie het grootst zijn. Dit kun je bereiken door je site te optimaliseren voor zoekmachines en mobiel, maar ook bijvoorbeeld door gericht te adverteren. De tools zijn er, maak er gebruik van.”

Geen irrelevante informatie meer

Michiel Noij van Inbound Media sluit hier bij aan. “Het grootste voordeel van contentmarketing is dat de consument niet meer wordt overladen met irrelevante informatie. Het levert uiteindelijk een win-win situatie op voor beide partijen. De consument ontvangt de gewenste informatie en de aanbieder krijgt hier een betrokken klant voor terug.”

Gevonden worden

Ook marketeer Edwin Vlems geeft aan dat je ten opzichte van vroegere jaren content niet meer actief pusht, maar dat je het online zet en het aan de zoeker overlaat om gevonden te worden. “Volgens mij is het deze invulling van contentmarketing die nu voor de hype zorgt. Maar natuurlijk ook omdat bedrijven merken dat hun klassieke aanpak van mensen onderbreken met reclame en telefoontjes niet meer werkt. Wat ik jammer vind is dat ze nu mensen gaan onderbreken met content, terwijl dat helemaal niet hoeft.” Relevante content laat zich immers vinden. Zelfs een concept als de Allerhande is daarmee al iets verouderd. “De Allerhande deelt dan wel relevante kennis, maar wel op een actieve wijze.”

Meer inhoud en kwaliteit

Michel Goulmy van DitisABC ziet een verschuiving. “Het gaat gelukkig steeds meer om de inhoud en kwaliteit. Kon je voorheen met online marketing met het gebruik van puur en alleen de juiste woorden nog veel bereiken, nu gaat het om de hele context. Dat is echt anders dan een aantal jaren geleden. Mijn klanten zien dat ook steeds meer. Ze besteden naast een website die visueel mooi is, meer aandacht aan relevante content om zo hun klanten beter van dienst te kunnen zijn.”

Landschap in beweging

Els Witte van Els Witte Bedrijfscommunicatie ziet aan de ene kant dat organisaties altijd al vormen van content strategie en inbound marketing hebben toegepast om via binding met hun (potentiële) klanten beter te verkopen. “Ik zie bij mijn eigen opdrachtgevers dat ze de laatste jaren (weer) recht overeind zitten: de concurrentie is groter, de klant kritischer.” Toch betekent dat niet direct dat bedrijven ook weten hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Misschien omdat het ‘landschap’ aan mogelijkheden en middelen om marketing te bedrijven enorm in beweging is. “Misschien is dit het tijdperk van de early adopters en de early majority: de acceptatie van de gedachte om al die nieuwe mogelijkheden en middelen op een geavanceerde manier te benutten. En leeft de gedachte dat je serieus kansen laat liggen als je het niet doet…”

Contentmarketing toch in nieuw jasje

Misschien bestaat contentmarketing al eeuwen, maar dan hebben we het vooral over het aansluiten bij de informatiebehoefte van de klant. Als je contentmarketing ziet als het voorzien in relevante content die door de consument zélf wordt gevonden, is er toch een verschil. De focus lag voorheen bijna altijd op zenden. En pas nu door de technische mogelijkheden en daardoor veranderend zoekgedrag gaat het niet meer om zenden, maar om gevonden worden. En dat maakt contentmarketing anno 2015 toch wel totaal anders dan contentmarketing anno 15e eeuw.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten