Veel organisaties beseffen dat interne kennisdeling een zeer belangrijke voorwaarde is voor het behouden van kennis en kwaliteit binnen de organisatie. Vaak ligt de waarde van een organisatie niet alleen in het product of service dat wordt aangeboden. Veelal is de kracht van een organisatie de kennis en het netwerk eromheen. Maar hoe zorg je als organisatie nou voor een succesvolle kennisoverdracht?
Waar liggen de problemen bij interne kennisoverdracht?
De crux bij veel organisaties is de kennisdeling tussen experts of professionals. Hoewel het vast staat dat werknemers hun kennisniveau verhogen door deelname aan branchegerelateerde online communities en (gratis) online trainingen en cursussen, staan deze professionals doorgaans niet in de rij om hun kennis met iemand anders binnen de organisatie te delen.
Kennelijk wordt er vaak niet in het belang van de organisatie gedacht, maar ziet een expert meerdere obstakels op de weg bij interne kennisdeling. Vaak liggen persoonlijke redenen hieraan ten grondslag: bang voor verlies van eigen baan, niet zien van de meerwaarde voor henzelf, en het niet beter willen maken van een ‘concurrent’.
Directe en indirecte kennisoverdracht
In het algemeen heeft een organisatie de keuze tussen twee verschillende soorten kennisoverdrachten: directe en indirecte kennisoverdracht.
Een directe kennisoverdracht is het meest bekend en gebeurt met name face-to-face door middel van gesprekken tussen werknemers onderling. Bij een indirecte kennisoverdracht wordt er een bepaald medium als tussenschakel gebruikt, waarin de kennis meestal ook kan worden opgeslagen. Voorheen werd er veel gebruik gemaakt van handleidingen, tegenwoordig is een intranetomgeving of en gezamenlijke server een veelgebruikt medium.
Hoe kunnen organisaties interne kennisdeling stimuleren?
Het stimuleren van kennisdeling zal bij veel organisaties met het beloningsmechanisme te maken hebben. Dit is ronduit de meest belangrijke factor. Door werknemers op een andere manier te belonen voor het delen van kennis, kan kennisdeling worden beïnvloed. Wij bespreken drie factoren ter stimulatie:
- Bij veel organisaties worden werknemers vooral individueel beloond voor hun prestaties. Om kennisdeling binnen de organisatie te stimuleren zouden managers kunnen overwegen om teams en afdelingen te belonen in plaats van het individu. Daarmee worden alle betrokken medewerkers uitgedaagd om kennis met elkaar te delen voor het bereiken van een gezamenlijk doel.
- Organisaties zouden werknemers niet moeten belonen voor de kennisoverdracht zelf, maar voor het resultaat ervan. Als organisatie moet het delen van kennis ook wat opleveren. Zijn er extra kosten bespaard voor het niet hoeven inhuren van externe partijen?
- Organisaties zouden meer tijd en geld kunnen investeren in indirecte kennisdeling door middel van kennismanagement. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het bijhouden van een intern platform waarbij de kennisoverdracht tussen werknemers wordt opgeslagen. Het kost meer tijd, maar werknemers raken gewend aan dergelijke procedures.
Carrièreperspectief in kennismanagement
Voor (sterk groeiende) organisaties is interne kennisdeling een belangrijk onderdeel van kostenbesparingen. Deze organisaties zijn er bij gebaat personeel aan te nemen die het belang van kennisoverdracht inzien en zelfs mee kunnen helpen bij het optimaal benutten en inrichten hiervan.
In de opleiding Human Resources Management & Leadership (Post HBO) wordt extra aandacht besteed aan de implementatie van kennismanagement in een organisatie. Verschillende onderdelen worden hierin behandeld, waarbij de volgende vragen aan bod komen:
- Welke factoren spelen een rol om een organisatie te overtuigen van interne kennisoverdacht?
- Welke kennistool is geschikt voor welk type organisatie?
- En hoe krijg je medewerkers zover om ook daadwerkelijk kennisdeling toe te laten passen?
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter