Marketing Management

Marketing insight: de invloed van kleuren op ons brein

leadership

Het belang van kleuren wordt vaak onderschat. Echter blijkt uit verschillende onderzoeken dat kleuren wel degelijk invloed hebben op het gedrag van je potentiële klant. Kleuren zijn het eerste wat wij herinneren van een product, gevolgd door vormgeving, nummers en woorden. Juist daarom is het van groot belang om de waarde van kleuren in te zien én hier ook zorgvuldig mee om te gaan. Wil je als bedrijf of merk een bepaalde indruk achter laten? Begin dan direct en beïnvloed je doelgroep door het gebruik van de juiste kleuren! Maar welke kleuren moet je gebruiken en hoe kies je deze? In dit artikel vertel ik je er alles over! 

De kracht van kleurencombinaties

In dit blogbericht geef ik een overzicht van een aantal veel gebruikte kleuren en het te verwachten effect van die kleur. Dit doe ik met kijk op de achterliggende psychologische waarde van de verschillende kleuren. Voordat ik deze kleuren belicht, laat ik eerst een aantal voorbeelden laten zien van bedrijven die de juiste keuzes hebben gemaakt met betrekking tot het kleurgebruik voor hun logo of website.

Bij het beïnvloeden van je bezoeker door middel van kleur, is het allereerst belangrijk om te weten welke kleuren bij elkaar passen en welke kleuren het gewenste effect overdragen. Uiteraard is de kleurkeuze afhankelijk van wat je als bedrijf wil uitstralen.

Fietsenwinkel.nl

Fietsenwinkel heeft het gebruik van de juiste kleuren goed begrepen. Voor de website van dit bedrijf dat fietsen verkoopt, is er duidelijk gekozen voor de twee kleuren blauw en oranje. Blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid, oprechtheid, communicatie, effectiviteit en loyaliteit. Dit komt ook terug in de manier waarop Fietsenwinkel de bezoeker informatie geeft over de contactgegevens voor eventuele vragen. Ook laat het bedrijf in deze kleuren direct zien waar zij garant voor staat met kijk op de USP’s.

Daarnaast heeft Fietsenwinkel ervoor gekozen om de “call to action” buttons op haar website in de kleur oranje weer te geven. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dat oranje het klikpercentage bevordert! De kleuren blauw en oranje zijn bovendien complementaire kleuren, en passen daarom goed bij elkaar. Wat zijn complementaire kleuren?

Naast oranje en blauw gebruikt Fietsenwinkel.nl ook veel witruimte op hun website. Hierdoor oogt de website fris en overzichtelijk.

Fairplay casino

Een ander goed voorbeeld dat ik jullie graag wil geven is het kleurgebruik door Fairplay casino. Dit casino maakt veel gebruik van de kleuren zwart, goud en wit. Zwart straalt namelijk kracht uit, staat voor veiligheid, de kleur trekt aan en is efficiënt.

Goud wordt over het algemeen met luxe en grote waarde geassocieerd. Dit vertaalt zich natuurlijk perfect in het winnen van een groot geldbedrag. De kleur wit past perfect in deze combinatie en door de het gebruik van deze drie kleuren oogt Fairplay casino als een ware uitdagende geldbron. De bezoeker wordt lekker gemaakt met het idee dat het geld voor het grijpen ligt, en wordt uitgedaagd om meteen tot actie over te laten gaan.

Om nog eens extra duidelijk te maken wat ik uit wil leggen, geef ik een voorbeeldje. Stel je eens voor: Fairplay wil haar kleuren wijzigen en overweegt om de website roze te maken. Jij mag aan het casino adviseren of dit wel en geen goede keuze is..  Stel jezelf dan altijd de vraag: past de kleur bij wat het bedrijf wil uitstralen? Zou jij het gevoel krijgen dat er geld te winnen valt op deze website? Of zou je deze website in een vluchtige blik associëren met een kinderspelletje? Als ik Fairplay zou mogen adviseren: houd de website in de huidige kleuren! Nu straalt deze website krachtige rijkdom uit: sterk!

Meest voorkomende kleuren en het effect hiervan

Na deze twee voorbeelden, verklap ik jullie graag nog een aantal geheimen op het gebied van kleurkeuzes. Want hoe weet ik als webdesigner welke kleuren het gewenste effect geven? Dit heeft alles te maken met de achterliggende psychologische waarde van kleuren. Hoe weet je nu wat het effect van een bepaalde kleur is? Geen zorgen: hier is veel onderzoek naar gedaan. Daarom volgt nu een opsomming van meest voorkomende kleuren én het gevoel dat hierbij opgeroepen wordt!

Betrouwbaar blauw

Uit onderzoek van Kissmetrics blijkt dat blauw de meest geliefde kleur is van alle ondervraagden. Namelijk 57% van de mannen en 35% van de vrouwen, geeft aan dat blauw hun favoriete kleur is. Blauw is een intellectuele kleur en staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid, effectiviteit en koelte. Daarnaast heeft blauw heeft een mentaal effect; het straalt rust en kalmte uit. Een donkere variant van blauw stimuleert “helder denken” en lichtblauw bevordert het concentratievermogen.

Urgent rood

Rood is een zeer fysieke kleur, die de hartslag versnelt en urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. De kleur rood grijpt onze aandacht, doordat deze kleur dichterbij lijkt te zijn dan dat rood daadwerkelijk is. Rood verhoogt onze hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Veel websites maken gebruik van de kleur rood bij bepaalde acties die zij hebben. Deze lijken hierdoor van korte duur, waardoor de bezoeker eerder geneigd is om tot een aankoop over te gaan. Kortom: rood verhoogt de hartslag en zet aan tot actie.

Optimistisch geel

Geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. Geel staat voor zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel is de kleur die de emotie stimuleert en is daarom een psychologisch sterke kleur. Bij het op de juiste manier gebruiken van geel kan dit zelfvertrouwen en optimisme opwekken. Echter bij overvloed geeft geel juist het tegenovergestelde effect, namelijk ongerustheid en bezorgdheid. Zorg daarom voor een goede balans! Dat brengt ons naar de volgende kleur… 

Groen houdt je in balans

Deze kleur staat voor balans, verfrissing, gezondheid, herstel en evenwicht. De kleur groen roept associaties op met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Het is een ontspannende kleur waar een positief gevoel mee wordt opgewekt. Bovendien is groen de gemakkelijkste kleur voor het menselijk oog om te verwerken omdat deze in het midden van het kleurenspectrum voorkomt. Kortom, het effect van groen: ontspanning en positiviteit!

Voordelig oranje

De kleur oranje staat voor warmte, veiligheid, passie en plezier. Daarnaast wordt de kleur geassocieerd met goedkoop, en wordt daarom veel gebruikt voor “call to action” buttons. Oranje is een stimulerende kleur die zorgt voor fysieke en emotionele reacties. Het effect: focus en scherpte!

En wat doen wit, grijs en zwart?

Ook wit, grijs en zwart hebben invloed op ons brein. Wit zorgt namelijk voor ruimte en zorgt voor een frisse uitstraling. Deze kleur staat ook voor hygiëne, zuiverheid, eenvoud en verfijning. Maak op je website daarom voldoende gebruik van wit om ruimte te realiseren!

Grijs is heel neutraal op psychologisch gebied. Dat is positief, maar bij te veel gebruik van deze kleur oogt je website juist deprimerend en remmend.

Zwart straalt kracht uit. Zwart staat voor wijsheid, efficiëntie, veiligheid en aantrekkingskracht.

Kleurweetje!

Vrouwen en mannen reageren anders op kleuren. Mannen voelen zich over het algemeen meer aangetrokken tot felle kleuren, vrouwen geven de voorkeur aan zachtere kleuren. Ook prefereren mannen “shades” en vrouwen juist “tints”.

Kleurconclusie:

Kortom, kleuren hebben veel invloed op de acties van de bezoeker van je website. Meer dan je denkt! Het is dus van groot belang dat je goed stil staat bij wat je als bedrijf wil uitstralen, en hier een geschikt kleurenpalet bij te selecteren. Maak gebruik van complementaire kleuren en kijk ook naar waar je doelgroep van houdt. En niet te vergeten: houd rekening met de man-vrouw verhoudingen in je doelgroep.

Hulp nodig bij de vormgeving van uw website? Happy Idiots kijkt graag samen met jou naar de beste kleuren voor je website! Volg je zelf een grafische opleiding en lijkt het je leuk om de dingen die je op school leert toe te passen in de praktijk? Misschien ben jij dan wel de geschikte persoon om ons team te komen versterken. Wij zoeken namelijk nog een media vormgever! Vragen? Neem contact met ons op!

Auteur: Hakim Midhat Front-end developer & designer – Happy Idiots

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten