Opleidingskunde & HRD

Mobile learning mythes ontmaskerd

Mobile learning mythes ontmaskerd

Nee, mobile learning gebeurt niet alleen op mobiele telefoons. Het is ook niet zomaar een afgeslankte vorm van e-learning. Wat is het dan wel? En welke mogelijkheden biedt het voor soft skills? Aan de hand van een recent wetenschappelijk artikel ontmaskeren we de mythes en verkennen we de voordelen.

Wetenschappelijke misverstanden 

In hun onderzoek naar mobile learning van april dit jaar halen Tom H. Brown en Lydia S. Mbati verschillende mythes onderuit die in eerdere literatuur gevormd werden. Zo hoeft mobile learning niet altijd op een mobiele telefoon (mobile) plaats te vinden: vaak werkt een tablet nog makkelijker. Het is ook niet puur gebaseerd op bestaande leermethodologie. Multimedia, interactiviteit en omgevingen bieden nieuwe en unieke mogelijkheden. Een gebruiker hoeft niet letterlijk on the move te zijn, maar het any place, any time principe moet wel opgaan: waar je ook bent, je kunt altijd leren. Dat leren is bovendien geen light-versie van e-learning, het is een op zichzelf staande methode die unieke mogelijkheden biedt.

Unieke mogelijkheden van mobile learning

Terwijl Brown en Mbati vlijtig verdergaan met hun mythbusting, maken wij even de stap naar de unieke mogelijkheden die er worden geboden. Want dat is de grote kracht van mobile learning. Bovendien kan niet alleen kennis worden overgedragen en opgedaan via mobiele apparaten, juist soft skills zoals communicatie of leiderschap lenen zich hier enorm voor.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct Dat blijkt ook uit de pedagogische mogelijkheden die de onderzoekers uitlichten:

  • SMS en WhatsApp gebruiken voor administratieve ondersteuning en motiverende berichten.
  • Locatiegevoelige informatie en augmented reality.
  • Leren op de werkplek, onderweg of in de vrije tijd.
  • Persoonlijke leeromgeving en onderlinge sociale (feedback) communities.
  • Zelf content genereren en implementeren.

Effectiever soft skills trainen

De interactiviteit en vrijheid die mobile learning biedt, komt hier duidelijk naar voren. Deze kan naast kennisoverdracht ook optimaal worden ingezet voor het verbeteren van vaardigheden. Want waar kun je beter klantvriendelijkheid oefenen dan in de winkel zelf? Bij TrainTool zijn we dan ook constant bezig om mobile training op pedagogisch verantwoorde manier effectiever te maken. Sterkere soft skills betekenen soepelere communicatie, betere dienstverlening en nog veel meer.

Bron: TrainTool

Auteur: Jan-Hendrik Vervelde

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten