Business Development Innovatiemanagement

ROI-denken is voor bange marketeers’

leadership

Marketeers die zich louter op ROI richten zijn geen bouwers en ondernemers maar bean counters en managers. Hij had er duidelijk zin in. Alexander Ribbink – ooit Marketeer of the Year, bekend van TomTom natuurlijk, gooide tijdens de Persgoep Advertisers Summit in Kopenhagen even de knuppel in het marketinghoenderhok zoals alleen Ribbink dat kan. Er passeerden wat onderwerpen de revue, waarbij je een wenkbrauw kon optrekken, maar dat juist de ‘man van de financiering’ zo lekker losging op het ROI-denken…

‘De term Return on Investment hoort thuis in het vocabulaire van accountants en bange budgethouders, die zich desondanks vaak marketeers noemen. Die zien zichzelf als kosten makende mensen in plaats van mensen die leiden waar de consument is. Als iets niet 100 procent meetbaar is wil dat niet zeggen dat iets niet effectief is. Kijk naar religie, kijk naar cultuur. Marketeers die zich louter op ROI richten zijn geen bouwers en ondernemers maar bean counters en managers.’

Fuck le ROI, dus. Eens? Oneens?

Voor de rubriek Your Thoughts van Tijdschrift voor Marketing en NIMA vroegen we zeven topmarketeers om hun mening, val desgewenst bij of schiet af via de commentbox onder dit artikel.

Daniëlle Overweg – Algemeen directeur MasterKey Groep

Deels oneens, deels eens
Naast Return on Investment zijn goede data-analyses, een gezonde dosis ‘gut-feeling’, creativiteit en lef onmisbare onderdelen van het vak. Een betere aansluiting op de ondernemingsdoelen zoals groei of gezond rendement zou het vak meer ‘body’ geven. Ondernemingsdoelen zijn uiteengerafeld in marketingdoelstellingen; de basis voor een Babylonische spraakverwarring tussen de ondernemer/ directie en de marketeers. Ondernemers hebben een focus op ondernemingsdoelstellingen. Marketeers focussen zich op marketingdoelstellingen maar maken daarbij te weinig de verbinding naar ondernemingsdoelen. En zonder een heilige overtuiging bij de beslisser over het succes ligt het accent dan op de kostenkant. En heb je die ROI keihard nodig.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten