Inkoopmanagement

Simple supply chain strategy: wat moet je jezelf afvragen?

leadership

Simple supply chain strategie; een mond vol ogenschijnlijke tegenstellingen.

Complex

Supply chains worden steeds complexer. Hetzelfde product kan de klant via steeds meer routes bereiken, de benodigde technologie op zowel hard- als software ontwikkelt zich sneller dan het vermogen om er in te kunnen investeren en alsof dat nog niet voldoende ingewikkeld is; de hoeveelheid data die in dit proces geproduceerd wordt drijft menig analist tot waanzin! Dan heb ik de mondiale conjunctuur, het economisch tij en de bijbehorende onvoorspelbaarheid nog buiten beschouwing gelaten. Wat nou simple?

Operatie

Tegelijkertijd is de term “supply chain” bij veel grote producenten of retailers ook nog niet bepaald een gevleugeld begrip. Sterker nog; niet zelden is de noemer “logistiek” en bestaat het team vooral uit operators die zich niet met strategie bezig houden maar met de werklast van vandaag en morgen. Begrijp me niet verkeerd, dit is superbelangrijk. Niet voor niets wordt er enorm geïnvesteerd in lean en black belt programma’s om zo efficiency te verhogen, verspilling te elimineren en medewerkers te betrekken. Maar hoe zit het nou met strategie ontwikkeling?

Het ontwerp van supply chain strategie is eenvoudiger dan je in eerste instantie zou denken. Alles valt of staat met het vermogen om afstand te nemen van de operatie. Creëer de rust om mensen met strategische competenties te verzamelen. Denk daarbij niet alleen aan inhoudelijke kennis, maar zoek ook conceptuele denkers, logistiekelingen met het hart op de tong en een enkele supply chain nitwit die beter journalist had kunnen worden. Kritische vragen zetten het denkproces aan! Als dat onvoldoende is kun je er voor kiezen externe hulp in te schakelen. Maar onthoud goed, het ontwikkelen van interne strategische competentie is grotendeels bepalend voor de identiteit en het onderscheidend vermogen van jouw supply chain! De externe hulp moet kennis inbrengen die je ontbeert, het proces begeleiden en vooral ook objectiviteit bewaken. 

Analyse

Als je eenmaal je “strategy group” bij elkaar hebt begin dan met een eenvoudige analyse. Wat doen we nu precies, welke processen spelen een sleutelrol, wat is het belang van verschillende locaties of afdelingen en welke suppliers zijn belangrijk in het licht van onze ambitie? Is het voor mijn bedrijf van belang om snel te zijn, laagste kosten te realiseren of innovatie leider te zijn? Elk van deze keuzes is zeer bepalend voor keuzes die je later moet maken t.a.v. de inrichting van de supply chain. Kleur de discussie met inhoudelijke gesprekken over kritische processen, over zelf doen, insourcen of outsourcen. Waar komen onze producten vandaan; Nederland, Europa of toch van ver. Wat zijn de consequenties hiervan? Voer discussie over arbeidscapaciteit, flexibiliteit en strategisch partnership op het vlak van arbeid. Leer van het verleden maar focus op de toekomst. Welke dynamiek verwachten we, hoe ontwikkelt het aanbod zich en hoe draagt onze supply chain bij aan het onderscheidend vermogen van het bedrijf?

Hier lijkt het wel ingewikkeld te worden maar in werkelijkheid zijn dit misschien wel de mooiste uren in het hele proces. Je praat met collega’s, partners en vakgenoten over je vak, je bedrijf en de gezamenlijke bestemming. Dit is al een kracht bron op zichzelf!

Plan

The next step is de supply chain strategie op papier uit te werken. Dwing jezelf tot een compact en duidelijk verhaal, maak keuzes en toets op consistentie. After next step is het van papier naar praktijk te ontwikkelen. Heb je hier ideeën over of ervaringen mee die je wil delen?…bring it on!

[alert type=”info” title=”Leestip: De inkoper die manager van de supply chain wordt “] Lees het artikel

Auteur: Martijn Mevissen, retail professional met meer dan 15 jaar ervaring in store management, supply chain management en merchandising & promotions. Creatief in het bedenken van strategische en tactische oplossingen. Martijn brengt mensen in hun kracht en zorg samen met hen voor noodzakelijke veranderingen. Resultaatgedreven, met beide benen op de grond en altijd met de klant in het vizier. Martijn is met name sterk op het vlak van organisatievorming, ketendenken, procesinrichting en analyse.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten