Marketing Management

5 valkuilen bij het schrijven van een webtekst

leadership

Een tekst schrijven voor internet? Dat kan iedereen! Of toch niet? Een goede tekst schrijven is wellicht geen rocket science, maar we zien nog te vaak webteksten voorbij komen die de bezoekers eerder afschrikken dan overtuigen. Zonde, want dit gaat ten koste van je conversie en herhaalbezoek. Maar wat gaat er dan mis? In dit artikel zet ik 5 valkuilen bij het schrijven van een webtekst op een rij.

De eerste stap: bezoekers naar jouw website krijgen

We weten allemaal dat het verhogen van je conversie voor de meeste bedrijven het belangrijkste doel van een webshop of website is. Of het nu gaat om extra omzet of het genereren van meer leads. Een eerste stap om dit doel te behalen is bezoekers op je site te krijgen. Veel ondernemers investeren hier dan ook massaal in.

Advertenties worden opgezet en door middel van SEO optimaliseren we de vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Dit is erg belangrijk en onmisbaar bij een goede online marketing strategie.

Schrikt jouw content bezoekers af?

Bezoekers weten je zo te vinden en belanden op je website. Maar dat is juist ook het punt dat het vaak misgaat. Want landt die bezoeker ook op een pagina met goede content? Het antwoord is te vaak nee, wat ervoor zorgt dat een bezoeker de site direct weer verlaat. Zonde, want zo loop je veel leads en omzet mis én verspil je eigenlijk het eerder geïnvesteerde budget. Goede content op je website is dus onmisbaar.

Zie je bij jouw site ook ruimte voor verbetering (of pagina’s met een hoog bounce percentage) en wil je zelf aan de slag met het schrijven van een webtekst? Voorkom dan in ieder geval onderstaande valkuilen.

Valkuil 1. Een website is geen boek

Anders dan bij een boek zit er aan een website geen begin of einde. Bezoekers komen via verschillende landingspagina’s op je website en gaan zelden iedere knop van de menubalk af. Houd hier bij het schrijven van je teksten rekening mee. Een pagina moet op zichzelf staan en wil je toch verwijzen naar iets wat je ergens anders hebt vermeld? Doe dit dan met een interne link.

Hoe dan wel? Zorg dat elke pagina een helder doel heeft inclusief de gepaste call-to-actions

Valkuil 2. Enkel woorden zijn niet genoeg

Bezoekers willen binnen enkele seconden zien of de pagina relevant is. Dus denk je dat een bezoeker die hele lap tekst door gaat lezen? Vergeet het maar. Begin de eerste alinea dus niet met een leuke, maar weinig zeggende tekst om vervolgens door te gaan met nog meer lappen niet relevante informatie.

Hoe dan wel? Kom in de inleiding direct tot de conclusie zodat de bezoeker in één oogopslag ziet of de pagina belangrijk is. Maak het vervolgens gemakkelijk leesbaar door gebruik te maken van tussenkoppen, opsommingen en afbeeldingen.

Valkuil 3. Voor wie schrijf je?

Ik, ik en nog een keer ik. Én je bezoeker is weg. Als ondernemer is het begrijpelijk dat je graag wilt vertellen wat je doet, waarom je dat doet en hoe. Echter vertel je al snel veel te veel. Een bezoeker wil enkel weten: What’s in it for me?

Hoe dan wel? Zorg dat glashelder is welk probleem jij voor je doelgroep oplost. Bedenk daarom bij iedere tekst die je schrijft of dit relevant is voor jouw doelgroep of dat je het vertelt omdat je het graag wilt vertellen.

Valkuil 4. De focus op zoekwoorden

Het gebruik van zoekwoorden in een tekst is essentieel voor je online vindbaarheid. Een veel voorkomende valkuil is echter dat je te veel zoekwoorden in een tekst propt. Het resultaat? Een tekst die niet lekker leest en ergernis oproept bij je bezoekers. Een andere valkuil is dat je een belangrijke zoekterm te weinig gebruikt. Hierdoor is de kans dat je erop gevonden wordt nihil.

Hoe dan wel? Kies per tekst 1 hoofdzoekterm en 2 subzoektermen en verwerk deze op een natuurlijke manier in de tekst. Zorg dat deze termen in ieder geval een aantal keer terugkomen en verwerk ze zo mogelijk ook in de tussenkoppen.

Valkuil 5. Waar is de call to action?

Grote kans dat conversieverhoging het doel van jouw website of webshop is. Echter schijnen veel ondernemers dit te vergeten wanneer ze een webtekst aan het schrijven zijn. Netjes wordt verteld wat ze doen, wat ze verkopen en, als je geluk hebt, wat het de bezoeker oplevert. Alleen van ‘verkopen’ is weinig sprake omdat een duidelijke call-to-action ontbreekt. Het resultaat? Een bezoeker die geen actie onderneemt omdat hij/ zij niet weet wat verwacht wordt.

Hoe dan wel? Zorg bij iedere tekst voor een heldere call-to-action. Beschrijf je een product? Zorg dan voor een opvallende bestelknop. Leg je een van jouw diensten uit? Voeg dan een heldere knop toe om contact op te nemen of een afspraak te maken.

Op weg naar een ijzersterke webtekst!

Nu je bekend bent met veel gemaakte fouten bij het schrijven van een webtekst kun je aan de slag met het creëren van betere content voor je klanten. Vind je het toch lastig om een goede tekst te schrijven of wil je meer weten over content marketing? Neem dan gerust contact op met een van onze content specialisten. En vergeet niet om het Tribal blog te blijven volgen voor meer handige tips en tricks op het gebied van online marketing.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten