HRM

Veranderen: van weerstand naar meedenken

leadership

Hoe krijg je werknemers nu zo ver om te veranderen en hoe breng je deze veranderingen positief? NCD introduceert het begrip ‘Changels’: mensen die in een veranderingsproces het voorbeeld geven en anderen actief inspireren hetzelfde te doen.

Changels zijn verrassend genoeg, juist niet gekoppeld aan een functie. Juist als het succes van een veranderingsproces niet tot hun verantwoordelijkheid hoort, heeft de Changel de meeste impact in zijn of haar omgeving.

Er is heel wat nodig om een ‘Changel’ te motiveren. Vervelend genoeg, is er geen succesformule. Wat in de ene situatie geheid werkt, kan in de volgende situatie volstrekt tegen je werken. Veranderen is tenslotte maatwerk.

Bij veel organisaties is veranderen de norm geworden. Tegennatuurlijk, omdat 99% van ons niet van veranderen houdt. En toch ‘moeten’ we. En juist in dat ‘moeten’ zit de eerste drempel. ‘Moeten’ is negatief, terwijl we juist mensen positief willen inspireren. Het zou mooi zijn als mensen uit zichzelf de veranderingsnoodzaak zien en zelf anticiperen in plaats van afwachten en dwars liggen, omdat het ‘moet’.

Positief, alstublieft

Het is vooral die positieve kant die centraal moet staan als je de kans op ‘Changels’ wil vergroten. Niet door te manipuleren en ze een beloning voor te houden (wat de omgeving feilloos door heeft), maar door ze mee te nemen in het besluitvormingsproces en de kansen te laten zien. Dat betekent dus dat empathie een grote rol speelt. Waar liggen de drempels, hoe kunnen we die samen slechten, waar kunnen we de polsstok vergroten? Dit is allemaal onderdeel van de veranderingsbereidheid en het veranderingsvermogen van iedereen die erbij betrokken is. Uitdagingen, kansen, mogelijkheden, toekomstperspectief. Het tegenovergestelde van doomsday berichten, bedreigingen, problemen, falen. Verander dus het woord ‘deadlines’ in ‘lifeliness’ om daarmee een eigen symboliek te geven aan het veranderingsproces.

CHANGE Masters gevraagd!

Om deze slag te maken heb je Change Masters nodig. Mensen die mensen begrijpen, drijfveren aanvoelen en authentiek kunnen inspireren. Storytelling is hen op het lijf geschreven. Ze weten dat veranderen in een organisatie vooral persoonlijk veranderen is. Je hebt mensen nodig die nieuwsgierig zijn. Ze kunnen 1+1=11 net zo goed combineren met 1+1=3 als 1+1=2.  Ze vinden het niet erg om soms (zelf) een fikse stap terug te zetten om er daarna één voor de organisatie te winnen. Deze Change Master moeten dus ook ‘nee’ kunnen zeggen als het veranderingsvermogen te kort schiet. [alert type=”info” title=”Leestip:HR Analytics: inzicht in impact op de praktijk “] Lees het artikel  

Er is grote behoefte aan échte Change Masters. Veel organisaties worstelen met de nadelen van groot zijn en willen de voordelen van klein zijn. Maar hoe combineer je de voordelen van de één met de voordelen van de ander? En juist daar komt de Change Master om de positieve hoek kijken.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten