HRM

Veranderkracht ontbreekt bij Nederlandse werknemers

leadership

Ondanks de optimistische verhalen over ‘kantelend Nederland’ zegt een ruime meerderheid van 81% van de Nederlandse werknemers dat het hen aan veranderkracht ontbreekt. Slechts een kleine minderheid van 19% geeft aan wél in staat te zijn om snel, soepel en succesvol te veranderen. Dit blijkt uit de resultaten van ‘EnergyFinder 2015’ een door onderzoeksbureau Integron uitgevoerd representatief onderzoek onder Nederlandse werknemers.

Hoewel het veranderpotentieel over het over het algemeen onbenut blijft, zijn er grote verschillen tussen werknemers en hun organisaties waar te nemen. Op basis van het onderzoek kunnen we vier typen veranderaars onderscheiden:
  • Bevlogen veranderaars (19%) die veranderen omdat ze willen, niet omdat ze moeten
  • Vertraagde veranderaars (41%) die er een gemoedelijk verandertempo op nahouden
  • Verkrampte veranderaars (31%) die zich een slag in de rondte werken zonder écht tempo te maken
  • Verstarde veranderaars (9%) die zijn afgehaakt en niet meer in beweging zijn te brengen

AdBevlogen veranderaars zijn beduidend energieker, bevelen hun organisatie vaker aan en zijn meer tevreden over hun werk en leidinggevenden. Ook laten ze betere veranderprestaties zien dan de drie andere genoemde typen. De voornaamste verdienste van bevlogen veranderaars: zij zijn in staat het vliegwiel van verandering in beweging te brengen en te houden. Dit vliegwiel bestaat uit drie elementen: een positieve en enthousiaste instelling, het vermogen om op heldere ambities te focussen  en tenslotte gedrag dat leidt tot de realisatie van gewenste prestaties.

[alert type=”info” title=”Leestip: De lerende organisatie: het verandermanagement voorbij”] Lees het artikel.

95% van de bevlogen veranderaars zegt vanuit een positieve en enthousiaste instelling aan veranderingen te beginnen. 65% richt zich op een heldere ambities (‘stip aan de horizon’) en 76% is gericht op het leveren van topprestaties.

LEES MEER HRM OPLEIDINGEN / DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten