Business Development Innovatie Management

Waarom product-denken een cruciale strategische pijler is

Het succes van bedrijven valt of staat bij continu de juiste strategische keuzes maken. Welke klantgroepen zijn geholpen met ons product en/of dienst? Hoe gaan we nieuwe klanten winnen en zorgen we dat klanten voor ons kiezen en niet voor de concurrent? Vaarwel scheiding marketing en product: vanaf nu is het bieden van de beste gebruikservaring de enige marketingstrategie die telt.

Er is een omslag gaande in hoe succesvolle organisaties de klassieke strategische ‘P’s’ Prijs, Promotie, Plaats en Product inzetten. Kijk naar de meest succesvolle bedrijven van nu (denk aan: Dropbox, Apple, NEST, Uber, enz) en je ziet dat product design hun voornaamste strategische troefkaart is. Anders dan de voornaamste focus te leggen op prijsconcurrentie, klant-acquisitie en het benutten van voordelen in distributie en productie, speelt de kwaliteit van de productvormgeving en het bieden van een optimale gebruikservaring bij deze bedrijven een centrale rol in de bedrijfsstrategie.

En dus vormt product design ook de basis van hun denken, hun cultuur en de inrichting van de organisatie. Hoeveel tussenvormen er ook denkbaar zijn, plat geslagen bestaat elke bedrijfsstrategie uit een specifieke combinatie van de klassieke elementen: Prijs, Promotie, Plaats en Product.

  • Prijsstrategie gaat over het aantrekken van klanten met een beter prijsaanbod dan de concurrentie. Deze strategie wordt vaak toegepast in ‘commodity’ markten en kan alleen succesvol worden toegepast door bedrijven die zeer efficiënt en op zeer grote schaal opereren (denk bijvoorbeeld aan Zalando).
  • Promotiestrategie is het spel van reclame en grote marketingbudgetten, veelal toepast door ‘sterke merken’ die actief zijn in relatief simpele markten zoals bijvoorbeeld de fast-moving consumer goods (denk aan: Heinz, P&G, Nestlé, L’Oréal). Alleen constante promotie en herbevestiging kan het product onderscheiden van de concurrent. Ook voor deze strategie geldt: het zijn met name grote, markt dominerende partijen die zich deze strategie kunnen veroorloven.
  • Plaatsstrategie gaat over het verwerven en optimaal benutten van de beste fysieke positie en het sterkste distributienetwerk. De kerntaak van deze strategie is het klanten bieden van meer gemak dan de concurrent en het optimaliseren van effectiviteit van het netwerk.

[alert type=”info” title=”Leestip:  7 tips voor dagelijkse innovatie. Innovatie is meer dan incidenteel succes, het technische vernuft van een enkeling of een extraatje van het bedrijf. Om een organisatie succesvol te houden.”] Lees het artikel

LEES MEER   

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten