Algemeen

Wat u moet weten over Google Optimalisatie

Om u zo een kort mogelijk antwoord te geven: Google optimalisatie is zoekmachine optimalisatie, maar dan alleen gericht op Google. Waarom? Google is met ruim 96% van alle zoekopdrachten de absolute marktleider in Nederland. Het is ook niet meer dan logisch om je specifiek op deze zoekmachine te richten en haar eisen.

Om bezoekers op je website te krijgen moeten ze uw website kunnen vinden. Dit kan op veel verschillende manieren gerealiseerd worden. Één van de belangrijkste stappen die u kunt nemen om dit te realiseren is ervoor zorgen dat u vermeld wordt in de grootste zoekmachine van Nederland. Uiteraard op een van de eerste posities om een maximale hoeveelheid traffic te genereren.

Hoe optimaliseer ik mijn website?

Er zijn een hoop dingen die u kunt doen aan de website om deze toegankelijker te maken voor zoekmachines en die bijdragen aan uw positie in de zoekresultaten. Wij zullen de belangrijkste kort toelichten:

Zoekwoorden onderzoek

Het is belangrijk om uw website te optimaliseren op basis van de juiste zoekwoorden. U wilt gevonden worden op basis van bepaalde zoekwoorden, om zo de website bezoeken en uiteindelijk conversie te verhogen. Het is dan ook erg belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen. Zo kunt u goed geïnformeerd beginnen met het schrijven van content en plaatsen van links en meta tags.

On Page Optimalisatie

Dik gedrukte woorden, interne links naar andere pagina’s op uw website en gerelateerde zoekwoorden vaak terug laten komen in een tekst dragen weliswaar bij aan de optimalisatie, maar maken uw website, als u niet oppast, onoverzichtelijk en daarmee niet gebruiksvriendelijk voor de bezoekers. Houdt uw content daarom altijd duidelijk en goed leesbaar! Daarnaast is het aan te raden vaak nieuwe content op de website te plaatsen. Zo blijf je ‘in the picture’ bij Google. Daarnaast wordt user generated content zoals blog en forum comments hoog gewaardeerd door Google. U kunt hiervoor een blog of forum sectie aanmaken waar uw bezoekers de interactie aan kunnen gaan.

Meta tags

“Meta tags zijn bedoeld om informatie op te nemen over de inhoud van een website. Deze is niet zichtbaar voor de bezoeker, maar wel te lezen voor Google. Hiertoe wordt in de HTML-code van de pagina een aanduiding opgenomen van het soort informatie, en daarna de informatie zelf. Die laatste kan beschrijvend van aard zijn, of kan een opsomming van zoekwoorden bevatten.” Door deze tags met de juiste zoekwoorden in te vullen, maakt u kenbaar aan Google waar uw website precies over gaat en dus bij welke zoekwoorden de zoekmachine uw website moet tonen aan de ‘zoeker’.

HTML

Het staat allemaal erg mooi om uw website in te richten met Flash banners en headers, echter kan Google dit niet lezen en dus niet indexeren. Het is dan ook aan te raden om waar het kan zoveel mogelijk teksten online te plaatsen in HTML format zodat Google kan de tekst kan indexeren en weet waar uw website over gaat. Flash is hedentendaags trouwens grotendeels vervangen door HTML5 wat Google wel kan indexeren en waar prachtige effecten mee te maken zijn. Houdt er tevens rekening mee dat uw site niet vol met HTML fouten zit. U kunt bij W3.org HTML valideren van uw site. Staar u niet helemaal blind op elke fout maar zorg er wel voor dat er zo min mogelijk fouten zijn. Google kan de meeste fouten wel begrijpen maar wanneer Google een fout niet kan thuisbrengen dan zal de spider vastlopen en uw site vanaf dat punt niet verder kunnen indexeren.

Website Backlinks

Wanneer andere websites, liefst relevant, met een hoge PageRank en dofollow, naar uw website linken is dit een teken voor Google dat uw website populair is en relevant is om te tonen bij relevante zoekwoorden. Hoe u dit kunt doen kunt u hier lezen.

Scherp blijven
Wanneer u een expert aantreft die u garandeert dat u de nummer 1 positie zal innemen en zal blijven behouden dan moeten er alarm bellen gaan rinkelen. Deze persoon snapt namelijk niet hoe dat de Google rankings een organisch process is en niet met 100% zekerheid te beinvloeden is. De algoritmen van Google veranderen continue. Daarnaast moet er voor blijvende resultaten continue worden geoptimaliseerd om de concurrentie voor te blijven. Bij goede inzet wordt dit beloond met hoge rankings in de natuurlijke gratis zoekresultaten.

Constante linkbuilding is noodzakelijk om een natuurlijk link profiel op te bouwen en om concurrenten te verslaan in Google. Door middel van linkbuilding zorgt u voor de juiste onderhoud en stijging en behoud van uw rankings!

Bron: Wouter van Nierop – SEO Marketing

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten