Digitalisering & ICT

Zo boekt u succes in het cloudtijdperk

leadership

Succes in het nieuwe cloudtijdperk vraagt om een nieuwe kijk op productiviteit. Dat komt doordat de focus op productiviteit verschuift. Vroeger lag het succes van een organisatie grotendeels in de productie en de producten zelf. Nu producten steeds meer op elkaar lijken, maken klanten hun keuze op basis van dienstverlening en beleving. Succesvolle organisaties onderscheiden zich door te innoveren, te digitaliseren, wendbaar te zijn en snel te kunnen reageren op veranderende behoeften en omstandigheden.

Dat betekent dat de productiviteit steeds meer bepaald wordt door activiteiten die niet zomaar in een traditioneel productieproces te vatten zijn. Denk aan activiteiten als kennis delen, zakelijk sociaal netwerken, samenwerken in en aan dezelfde documenten, samen nieuwe ideeën ontwikkelen. Cloudtoepassingen zijn bij uitstek geschikt om deze en andere activiteiten te ondersteunen. Bovendien kun je het effect van de activiteiten dan meten. Vandaar dat organisaties massaal voor cloudtoepassingen kiezen.

Maar hoe effectief worden ze eigenlijk gebruikt? Hoe zorgen organisaties ervoor dat medewerkers uit de voeten kunnen met die nieuwe cloudmogelijkheden? Dat ze maximaal productief zijn én blijven? Cloudproductiviteit gaat over het vinden van antwoorden op deze vragen.

[sidebar name=”In-post advertisement “]

Hoe wij het zien: Cloud biedt eindeloos veel mogelijkheden

Cloudoplossingen dringen steeds dieper ons leven in. We appen, mailen en delen wat af. Ook binnen organisaties zijn ze een steeds natuurlijker onderdeel van het werkend bestaan. Voor het succes van die organisaties is het daarom een randvoorwaarde dat hun medewerkers hun weg in de cloud weten te vinden. Dat ze ermee kunnen werken, het kunnen gebruiken. Dat ze er productief mee kunnen zijn.

Nieuwe tijden vragen om nieuwe regels. Of beter nog: om een einde aan traditionele regels. Talent en innoverend vermogen tellen, niet meer het feilloos volgen van bestaande procedures en gebaande paden. Steeds meer activiteiten in het dagelijks werk hebben daarom te maken met kennisdelen en samenwerken. Activiteiten waarin het gaat om samen waarde te creëren voor de organisatie. Om het gezamenlijk innoverend vermogen, om elkaar te inspireren en uit te dagen buiten de ‘box’ te denken.

Natuurlijk zijn er ook nog de processen die routinematig, volgens vaste handelingen, gevolgd moeten worden. Denk aan het verwerken van een schadeclaim door een verzekeraar. Of het doorvoeren van een bestelling. Maar veel van deze processen verdwijnen achter de schermen. Ze worden steeds vaker geautomatiseerd. Daardoor wordt het belang van niet-routinematig werk alleen maar groter.

[alert type=”info” title=”Leestip: Zo kom je tot een gedegen IT-strategie “] Lees het artikel

Dit artikel verscheen eerder op de LinkedIN pagina van Martijn van der Poel.

Auteur: Martijn van der Poel is Lead Consultant Cloud en werkt sinds 2007 bij KPN Consulting. Martijn heeft 10 jaar ervaring in de IT Consultancy branche op zijn naam staan en is bekwaam in het verbeteren, uitvoeren en uitbreiden van cloud services richting klanten. Martijn is gespecialiseerd in Digital Transformation, Cloud Strategy, Business & Service Development en IT Consultancy.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten