Algemeen

4 tips: Maak een nieuw product of dienst goed vindbaar in Google.

leadership

Hoe zorgt u ervoor dat consumenten uw nieuwe product in Google kunnen vinden en daarna bestellen? In dit artikel leest u vier tips op zowel sea- als seo-vlak, om een product in Google beter zichtbaar te krijgen.

Begin met onderstaande al voordat het nieuwe product op de markt is, zodoende kunt u al naamsbekendheid genereren terwijl het product nog niet te koop is.

1. Welke zoekwoorden te gebruiken?
Als eerste is het belangrijk om zoekwoorden in kaart te brengen waarmee u het product kunt verwoorden. Dit is voor zowel seo als sea belangrijk. Voor de bedenker is het vaak gemakkelijk te verwoorden, maar zijn die woorden ook de tags waar mensen op zoeken? 

Als een product nieuw is, kennen de mensen die woorden niet zoals die door u bedacht zijn. Kijk dus naar aanverwante woorden voor het product en naar probleemstellingen waar consumenten op kunnen zoeken. Ook is het belangrijk om de woorden mee te nemen die direct op het product slaan. Als de naam van het product bekend wordt en consumenten zoeken op deze naam in Google, dan moet uw webwinkel natuurlijk wel naar voren komen.

De in kaart gebrachte zoekwoorden moeten op de juiste manier verwerkt worden op de site, zodat het product gevonden kan worden in de zoekmachine. Naast de zoekwoorden zal er meer optimalisatie gedaan moeten worden om de pagina/pagina’s met deze woorden omhoog te krijgen. Op basis van de productwoorden zal dit gemakkelijker zijn dan de generiekere zoekwoorden.

Naast het plaatsen van de zoekwoorden op de pagina’s, worden deze zoekwoorden ook gebruikt om te adverteren in Google AdWords. In eerste instantie zal er veel volume komen op de generiekere termen; deze zijn namelijk bekend bij de mensen. Op langere termijn ziet u meer resultaat op de producttermen of productnaam.

Zorg er dus voor dat bij het begin van de online productlancering u de producttermen en productnamen al goed hebt verwerkt in zowel de website als in het Google AdWords-account. Hiervan plukt u later de vruchten.

2. Op welke manier Display Advertising inzetten?
Display Advertising via het Google Display Netwerk heeft als voordeel dat consumenten nog niet bekend hoeven te zijn met uw product. In dit netwerk kunt u namelijk zelf een doelgroep aangeven aan wie u de banners laat zien. Denk hierbij niet alleen aan de doelgroep die direct met het product te maken heeft, maar kijk breder dan dit. Als u bijvoorbeeld koksmessen verkoopt, dan target u niet alleen op koks, maar is de doelgroep veel breder.

In de banners moet u vooral laten zien wat de voordelen van het product zijn. Ga er altijd vanuit dat de bezoeker denkt ‘what’s in it for me?’. Als we uitgaan van het gemiddelde klikpercentage voor banners, dan is dat vaak vrij laag. Zorg er dus voor dat in de banner al blijkt dat mensen dit product echt nodig hebben.

3. Hoe remarketing inzetten?
Remarketing is een tool om bezoekers die al op uw website zijn geweest terug te halen voor een nieuwe actie. Nu is remarketing ook in te zetten om een nieuw product meer kenbaarheid te geven. Als u al bezoekers hebt, dan kunt u deze retargetten door in banners het nieuwe product te laten zien. Indien er een nieuwe site is voor het product, dan kunt u het artikel ook via banners kenbaar maken en consumenten in remarketinglijsten van andere websites doorsturen naar de nieuwe website. Dit zal wel vanuit hetzelfde AdWords-account moeten, u kunt remarketinglijsten namelijk niet in verschillende AdWords-accounts gebruiken. Wat er in werkelijkheid dus gebeurt is dat bezoekers van uw website productbanners te zien krijgen op externe sites.

4. Ook gaan bloggen?
Door blogs te schrijven kunt u veel informatie over het product kwijt op andere sites dan die van uzelf. Probeer zo creatief mogelijk te bloggen, hierdoor worden veel consumenten op een positieve manier bekend met uw product. Aangezien er zoveel nieuwe producten op de markt komen, wordt de grootste groep consumenten hier steeds minder gevoelig voor. 

Zorg ervoor dat er ook links zijn opgenomen in uw blogs, zodat mensen direct op de link kunnen klikken om bij uw product uit te komen. De kans is dan groter dat consumenten het product bekijken, dan als zij via de zoekmachine zoeken. Daarnaast zorgen de links ervoor dat uw website meer kracht opbouwt en beter gevonden wordt in Google.

Nieuwe dienst
Wanneer u als bedrijf met een nieuwe dienst op de markt komt, dan kunt u op dezelfde manier te werk gaan. Alle stappen zijn ook voor diensten eenvoudig te nemen.

Auteur: Dave Driessen, Online marketeer, easy/ tribal. Het mooiste aan mijn werk is om samen met de klant te kijken welke stappen er te nemen zijn om een mooi resultaat te behalen en hier samen naar toe te werken.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten