HR Management

8 tips om uitstelgedrag aan te pakken

Betrap jij jezelf regelmatig op uitstelgedrag? Het uitstellen van taken leidt tot schuldgevoelens, stress en schaamte. Toch is het voor velen loodzwaar om van dit fenomeen verlost te geraken. Gelukkig zijn er enkele specifieke trucjes om toch productief te zijn.

Een mooi woord voor uitstellen is procrastineren en dit kan verschillende vormen aannemen. Soms stel je bijvoorbeeld lastige taken uit omdat je niet weet waar te beginnen. Of je denkt dat je voldoende tijd hebt om nog wat rond te neuzen op de sociale media.

Uitstelgedrag kan je carrièregroei blokkeren en het veroorzaakt schuldgevoelens, stress en schaamte. Gelukkig heeft Inc. enkele handige strategieën op een rijtje gezet om toch productief te zijn.

1. Stel een strakke deadline

Hoewel het belangrijk is dat je realistisch plant, kun je soms overwegen om je deadlines wat strakker in te plannen. Hierdoor zal je meer druk ervaren en werk je meer taken af in een kortere tijdspanne.

2. Start de dag opnieuw

Wanneer je werkdag er bijna opzit en je beseft dat je niet veel gepresteerd hebt, is de neiging groot om ook de resterende tijd zinloos te besteden. “Het heeft toch geen nut meer om nu nog aan die taak te beginnen,” denk je dan vaak.

Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Zelfs als je de hele voormiddag op Facebook hebt gezeten, kun je in de namiddag nog erg productief zijn.

3. Vermijd afleiding

Voor uitstellers is elke vorm van afleiding voldoende. Zorg daarom voor een stille werkplek, een gesloten mailbox én een app waarmee je jouw favoriete sites kunt blokkeren. StayFocusd is hier een goed voorbeeld van. Je kunt zelf bepalen hoe lang de app deze sites blokkeert.

4. Gun jezelf een stresspauze

Soms ben je nerveus voor een moeilijke taak of voel je stress door de hoge werkdruk. In dat geval ben je veel minder productief en heeft werken geen zin. Neem de tijd om even te ontspannen met iets wat je graag doet. Er zijn heel wat succesvolle mensen die hiervan een wekelijkse gewoonte hebben gemaakt.

5. Pomodoro

Met de pomodorotechniek zet je een kookwekker op 25 minuten. Tijdens deze periode creëer je voor jezelf een kader waarin je je verplicht voelt om te werken. Na deze 25 minuten neem je een korte pauze waarin je bijvoorbeeld een lied luistert. Wat langer uitblazen kan je doen na bijvoorbeeld 3 of 4 pomodoros. Je kan deze techniek ook digitaal toepassen via de app Tomighty.

[alert type=”info” title=”Leestip: Hoe meet u employability met HR-analytics? “] Lees het artikel

6. Beweeg

Mensen die amper aan lichaamsbeweging doen, hebben per definitie minder energie en motivatie om te werken. Heb jij een moment waarbij je werk amper vorderingen maakt? Doe wat korte fitnessoefeningen of ga een toertje fietsen, wandelen of lopen. Na 20 minuten is je brein leeg en ben je weer volop gemotiveerd om verder te werken.

7. Beloon jezelf

Beloningen zijn een eenvoudige manier om kinderen het juiste gedrag aan te leren, maar het werkt evenzeer voor volwassenen. Kijk je op tegen die volgende, vervelende taak? Bedenk dan een beloning die je jezelf geeft als je het werk binnen een bepaalde tijd afwerkt.

8. Bereid je voor op de volgende dag

Gebruik het laatste kwartier van je werkdag om je voor te bereiden op de volgende. Zorg ervoor dat je exact weet wat er in je agenda staat en ruim je bureau op. Dit werkt erg motiverend en zal je aanzetten om onmiddellijk aan je taken te beginnen. Ook thuis kun je deze trend verderzetten. Maak ’s avonds je tas klaar zodat je meer tijd hebt voor die ontspannende kop koffie ’s ochtends.

De eerste stap om procrastineren aan te pakken is het erkennen van je uitstelgedrag. Zo zal je sneller een positieve attitude ontwikkelen om hieraan te werken. Wees niet te streng voor jezelf. Je mag best blij zijn met elke stap die je productiviteit verhoogt, hoe klein ook.

Wil jij ook efficiënter werken? Ga naar Time Management Company

Auteur: Tim Christiaens, TimeManagement Company

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten