Business Development Innovatiemanagement

Beter (samen)werken dankzij sociale innovatie

leadership

Zeker nu de financiële crisis op z’n einde loopt, willen organisaties weer volop inzetten op innovatie. Daarbij moeten ze wel leren van de valkuilen uit het verleden. En dat wordt nog steeds te weinig gedaan, waardoor projecten mislukken.

Dick Hissink, Sales Director en Benelux Geo Leader bij Dassault Systèmes, geeft
een aantal tips om innovatie succesvol te maken.

Geen draagvlak
Als nieuwe technologie de werkvloer wordt opgeschoven, blijkt er na enkele maanden geen draagvlak voor de innovatie te zijn. Werknemers zien de voordelen van de nieuwe technologie nauwelijks in en passen deze al helemaal niet toe. Het probleem is, volgens Hissink, dat ze innoveren vanuit processen en technieken. “Terwijl sociale innovatie minstens zo belangrijk is. Een timmerman die zelf bijdraagt aan het ontwikkelen van een nieuwe hamer, gebruikt deze graag. Echter: als het management hem een nieuwe hamer opdringt, is weerstand de eerste reactie.”

Resultaat
“Sociale innovatie is innoveren in arbeid,” geeft Hissink aan. “Door slimmer te werken, plannen en managen. Het verhoogt de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers.”
Maar sociale innovatie is niet alleen waardevol voor ‘zachte factoren’. Het levert een bewezen bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Volgens deConcurrentie en Innovatie Monitor van de Erasmus Universiteit ligt bij organisaties die sociaal innoveren het innovatieniveau 37 procent en de productiviteit 22 procent hoger dan bij traditionele top-down-organisaties.
Bovendien blijkt uit een onderzoek van Panteia en Rotterdam School of Management dat in de topsectoren 77 procent van het innovatiesucces wordt bepaald door sociale innovatie en 23 procent door technologische innovatie.

1. Creëer betrokkenheid en enthousiasme
Sociale innovatie draait om het betrekken van de medewerkers bij het genereren van ideeën en het maken van besluiten. Dat gebeurt in veel organisaties nog top-down. “De beste ideeën zitten echter vaak verstopt in de hoofden van de medewerkers,” zegt Hissink. “Door hen maximaal effectief te laten samenwerken en innoveren, bereiken organisaties het optimale resultaat.”
Moderne samenwerkingsplatformen bieden hiervoor de juiste basis. Middels geavanceerde virtual reality-toepassingen en simulatiemodellen zijn medewerkers in staat hun creativiteit beter om te zetten naar daadwerkelijke oplossingen voor de realiteit van alledag.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten