Sinds jaar en dag wordt er door merken al gebruik gemaakt van contentmarketing. Dat klinkt gek, omdat het internet er nog niet zo lang is. Hier gaat het dan dus ook niet over de online vorm zoals we het nu vaak over contentmarketing hebben.
Contentmarketing als online marketingtool is pas sinds korte tijd een echt buzzwoord geworden. In de online marketingwereld wordt de kracht van contentmarketing meer en meer benadrukt. Echter, content gaat verder dan het online landschap en zo werd het járen geleden ook al ingezet. Ter inspiratie bespreken we een aantal mooie contentmarketing cases ‘uit de oude doos’.
Oude content in een nieuw jasje
Wie is er niet bekend met de Allerhande? Het kookmagazine van Albert Heijn is een prachtige vorm van content. Het spreekt het hart van de doelgroep aan. De Allerhande is nu naast het fysieke offline blad ook in online vorm te verkrijgen.
Vanuit dit online magazine met de gebruikelijke recepten kun je direct een boodschappenlijstje maken voor een bepaald recept. Je kan zelfs een bestelling plaatsen voor die ingrediënten die je vervolgens thuis kan laten bezorgen, maar ook zelf kan ophalen.
Daarnaast zijn er ook de onmisbare sociale aspecten aan toegevoegd. Zo kunnen mensen de recepten delen met hun vriendenkringen via diverse social media: “Ik heb dit recept voor een appeltaart uitgeprobeerd en het resultaat was heerlijk!”
De historie van contentmarketing
De historie van contentmarketing gaat natuurlijk nog verder terug. Van magazines tot radioprogramma’s met content die was toegespitst op specifieke doelgroepen. Merken werden uitgevers van waardevolle content.
John Deere als contentpionier: magazine en gratis workshops
Het eerste klantenmagazine kwam van tractorfabrikant John Deere en omvatte alles wat met agricultuur te maken heeft. Vandaag de dag leeft het blad ‘The Furrow’ nog steeds en wordt het uitgebracht in 40 landen.
John Deere hield daarnaast ook gratis workshops voor boeren over betere methoden voor het bewerken van hun land, zonder zijn eigen producten te noemen. Na afloop van die workshops onthulde hij wat hij verkocht en degenen die de workshop hadden bijgewoond kochten alsnog zijn producten, zonder een salespraatje, maar door de gratis waardevolle content.
Michelingidsen met content voor autobezitters
Daarna volgden de Michelingidsen voor hun doelgroep van autobezitters. Deze gidsen gaan niet alleen over auto-onderhoud, maar ook over geschikte overnachtingsplaatsen voor iedereen die onderweg is. Dergelijke content verwacht je niet direct bij het bandenmerk Michelin, maar is uiteraard wel zeer waardevol voor hun doelgroep.
Contentmarketing nu ook online
Jaren later volgde de omslag naar de online wereld. Wat te denken van de nu legendarische videoserie ‘Will It Blend’ op YouTube van blenderfabrikant Blendtec. Hierin wordt van de meest uiteenlopende producten getest in hoeverre ze het geweld van de blender kunnen weerstaan. Door hun entertainmentwaarde gingen deze videoreeks viral en wachten mensen nu nog steeds met spanning af tot weer een volgende ‘Will It Blend’-aflevering.
Onderstaande infographic (ook weer een mooie vorm van content natuurlijk!) geeft de historie van contentmarketing visueel weer, vanaf John Deere tot nu.
Het bericht Contentmarketing als vakgebied door de jaren heen bezien verscheen eerst op Content Marketing Management.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter