Marketing Management

De ROI van contentmarketing: Heeft jouw content de IT Factor?

leadership

Een veelbesproken onderwerp binnen Content Marketing is de ROI. Wat levert het investeren in het vertellen van verhalen nu uiteindelijk op? Het uitgangspunt daarbij blijft dat je verhalen moet vertellen die waarde toevoegen voor je doelgroep. Die verhalen moeten dus behulpzaam zijn en je direct helpen in het werk wat je aan het doen bent. Door je slimmer en wijzer te maken om belangrijke beslissingen te nemen.

Toch is het als je goed onderzoek doet, heel goed mogelijk om strakker te sturen op het resultaat van je inspanningen. Bij LinkedIn doen we internationaal onderzoek naar de invloed van Content Marketing op beslissingsprocessen die invloed hebben op grote investeringen. Het eerste onderzoek in deze serie hebben we gedaan in de IT sector. Dit onderzoek is wereldwijd uitgevoerd maar er zijn ook meer dan 200 beslissers over IT-projecten in Nederland naar voren gekomen. En de uitkomsten zijn verrassend. Hier de top 5.

Bijna driekwart van de IT-beslissers heeft geen IT Functie!
Een van de meest opvallende resultaten is dat maar liefst 74% van de mensen die invloed uitoefenen op IT-investeringen niet in een IT-functie werkt. Dat lijkt vreemd maar is tegelijkertijd ook logisch te verklaren. Omdat de technologisering van onze samenleving een steeds dominantere rol speelt in ons leven, vindt iedereen ook wat van de werking van IT. 

85% van de beslissers consumeert veel IT nieuws via Social Media
De beslissers op IT-gebied zijn erg actief op social media en voor het vinden van nieuws en informatie is LinkedIn met 79% koploper hierin, gevolgd door Twitter (44%), Facebook (42%) en Google Plus (35%).

Betrouwbaarheid varieert per platform
Als het gaat om de betrouwbaarheid die beslissers toekennen aan informatie die ze helpt om de juiste IT-keuzes te maken dan zie je een verschil in betrouwbaarheid in platformen. Het hoogst scoort de meest ‘traditionele’ vorm van online media: nieuwssites (41%). Daarna volgt LinkedIn (37%), Fora (33%) en Blogs (25%).

Autoriteit van de afzender is belangrijk….
Expert Content scoort het best en wordt van alle attributen in het aankoopproces als hoogste gewaardeerd. Hierbij gaat het niet alleen om wat men leest maar zeker ook om wie het zegt. Zorg dus dat je iemand met echte kennis van zaken in betrekt.

…. maar of je als expert wordt gezien is aan de ontvanger
Jezelf een expert noemen is (te) makkelijk. Als een expert beoordeeld worden is een ander verhaal. De belangrijkste criteria om als IT-expert gezien te worden zijn: -Referenties van gewaardeerde vakgenoten. (66%)
-Bekend staan als gerespecteerd auteur of spreker (42%)
Ook werkervaring telt bij het zijn van een expert. Pas na 8 jaar werkervaring verdien je het volgens het onderzoek om expert genoemd te mogen worden.

Meer weten? Lees hier het hele onderzoek. En daarna op naar de IT Factor!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten