Opleidingskunde & HRD

Zo maakt continu leren ondernemers meer succesvol

Wie als ondernemer niet met de tijd meegaat, zal het op den duur niet redden. Stilstand is nog altijd achteruitgang. Veranderen, innoveren en verbeteren zijn nodig voor de continuïteit van het bedrijf. Dat weet iedere ondernemer. Veranderen en innoveren doe je door steeds te blijven leren. Leren door het opdoen van nieuwe ideeën van anderen. Leren jezelf steeds te ontwikkelen door het leren van jouw fouten. Door continu te leren doe je als ondernemer meer ideeën op, die je kunt toepassen, en heb je gegarandeerd meer succes.

Blijven leren. Hoe doe je dat dan? Waarom boeken leergierige ondernemers meer succes?

Met leren meer succes
Deze ondernemers weten bewust of onbewust hoe zij hun ervaringen concreet kunnen omzetten in een succes voor hun onderneming. Zij leren niet alleen van de gemaakte fouten, maar hebben een instelling van blijven leren. Zij laten zich inspireren door anderen en maken gebruik van adviezen om hun onderneming te verbeteren. Door steeds nieuwe ervaringen op te doen, leren ze te leren hoe ze – soms met vallen en opstaan – kunnen verbeteren en leren ze de grenzen en mogelijkheden beter te kennen. Daarom zijn ondernemers, die blijven leren ook meer innovatief en succesvol. Hoe kun je dan als ondernemer blijven leren? 

Leer van anderen
Leren van (nieuwe) ideeën van anderen of van concurrenten, is belangrijk voor de ontwikkeling. Anderen maken ook fouten en hebben soms successen. Leren van de mensen die al bereikt hebben wat jij wilt bereiken, kunnen je vertellen hoe ze dat hebben gedaan of ervaren. Om dit te weten te komen, moet je als ondernemer op zoek gaan naar de ideeën van anderen. Hoe kijk je de kunst bijvoorbeeld af?

Ga naar congressen/conferenties/seminars
Door andere ondernemers te ontmoeten, kun je nieuwe ideeën opdoen. Congressen/seminars/etc., waar succesvolle ondernemers spreken, zijn daarvoor uitermate geschikt.

Kijk in andere keukens
Een andere manier om te leren is door eens te kijken in een andere keuken. Zo ken ik een garagebedrijf, waarvan de directeur de succesvolle concurrenten gaat bezoeken om te zien hoe bijvoorbeeld de showroom is ingericht. Ook verkent hij tegelijkertijd als klant hoe hij bij zijn concurrenten geholpen wordt. Van welke verkooptechnieken kun je leren? Hoe gedraagt de verkoper, die lovende cijfers krijgt van klanten, zich naar jou als de klant? Ook zag hij een keer dat een concurrent werkte met een verbeterbord, een bord waarop medewerkers aangaven wat er verbeterd kon worden. Zie de afbeelding voor een voorbeeld. Goede ideeën van anderen helpen jou als ondernemer om succesvoller te zijn.

schermafbeelding-2016-12-13-om-15-12-55

Leer van fouten
Succesvolle ondernemers nemen hun verantwoordelijkheid voor de fouten die ze maken. Zij leggen de schuld niet bij de ander. Om van fouten te leren zoeken zij uit waarom zij een verkeerde keuze of actie hebben gemaakt. Zij vragen daarbij ook feedback van anderen en van klanten. Weten waar de oorzaak ligt, helpt je om de gemaakte fout in de toekomst te vermijden. Ga dus na welke acties hebben geleid tot het maken van de fout. Bij elke fout die je maakt, ontdek je meer over jezelf, over de grenzen en mogelijkheden en over waar je in uitblinkt en waar je minder goed in bent.

Meer innovatief
Mooi, zal je zeggen. Maar waarom leidt het leren van fouten (uiteindelijk) tot meer succes? Van fouten maken, ontstaat een leerproces, waardoor tegelijkertijd ook weer nieuwe, nog betere inzichten ontstaan. Juist door fouten te maken, doe je weer nieuwe kennis en vaardigheden op. Dit toepassen leidt vaker tot meer innovatie. Dit wordt ook bevestigd door onderzoek. Innovatie bestaat voor 25% uit technologie en voor 75% uit sociale innovatie: het toepassen van nieuwe kennis. De meest innovatieve bedrijven zien fouten en mislukkingen als een middel om betere en meer succesvolle ideeën te krijgen. Dit blijkt bij voorbeeld uit een studie van de Economist Intelligence Unit. De onderzoektak van het Britse tijdschrift onderzocht in opdracht van IT-bedrijf Oracle de karakteristieken van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Daaruit kwam niet alleen de tolerantie voor mislukkingen uit naar voren, maar ook het gegeven dat deze bedrijven actief op zoek gaan naar feedback. Kenmerkend was dat meer dan de helft van de respondenten aangaf dat hun bedrijf het leren van fouten omarmt. Door van fouten te leren, deden zij nieuwe ideeën op en boekten zij daardoor meer succes, zo bleek uit het onderzoek.

[alert type=”info” title=”Leestip: 7 Tips voor dagelijkse innovatie! “] Lees het artikel

Tot slot
Leer dus van je eigen fouten en van anderen waarom zij zo succesvol zijn. Leren van anderen en van eigen fouten zijn de belangrijkste ondernemerslessen. Als je blijft leren zal je meer ideeën opdoen en (daardoor) meer successen boeken. De fouten die je onderweg maakt zullen je helpen te bereiken wat je wilt. Door te blijven leren heb je als ondernemer meer succes.

Harry Huizing is een energieke en creatief ingestelde interim manager, controller en business consultant met meer dan 25 jaar ervaring in velerlei bedrijven en non-profitorganisaties. Hij helpt vanuit zijn bedrijf HHFinance klanten bij het vertalen van de strategie, inrichten en verbeteren van processen en control- en financieringsvraagstukken. Harry is een mensen mens, een verbinder. Hij is vader van 3 kinderen, houdt van schaatsen, skeeleren en gitaar spelen.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten