Marketing Management

Hoe bepaal je de juiste contentstrategie?

leadership

Het opzetten van de juiste contentstrategie

Tegenwoordig is de contentstrategie een belangrijk onderdeel van marketing voor veel bedrijven. Klassieke reclame in de vorm van advertenties in tijdschriften, kranten en op tv en radio werkt in veel gevallen minder, of is te duur geworden. Tegenwoordig is het belangrijker om klanten te klanten te binden door waardevolle content te delen. Hoe pak je dat als organisatie het beste aan?

Hoe zorg je er voor dat je door deze werkwijze er in slaagt om jouw organisatiedoelen te bereiken? Welke rol kan je website daarin spelen en hoe creëer je content? In dit artikel gaan we dieper in op het bepalen van de juiste contentstrategie voor bedrijven.bepalen contentstrategie

Wat is een contentstrategie?

Content is inhoud, bij je website bijvoorbeeld zijn dat de teksten, video’s en afbeeldingen. Die content brengt je boodschap naar je klanten en prospecten over. Een contentstrategie is dus een vooropgezet plan waarin je bepaalt hoe content met een bepaalde waarde voor een doelpubliek kan helpen om je organisatiedoel te bereiken. Het is een plan van aanpak voor een vastgelegde periode, gericht op de lange termijn.

De contentstrategie geeft antwoord op volgende vragen:

Welke doelgroep heeft in welke oriëntatiefase welke informatie nodig?

Wat is de beste vorm en het beste kanaal om die informatie aan te bieden?

Wat zijn de misverstanden over contentstrategie?

Wat is contentstrategie niet? Het plannen, ontwikkelen, beheren, distribueren, evalueren en behouden van je content. Dit wordt content management genoemd. Het op orde brengen van je content processen en je content organisatie, heet content governance.

Een goede contentstrategie ligt aan de basis van elke website of online campagne en zorgt ervoor dat je doelgroep aan je merk, je product of je bedrijf wordt gebonden. Maar hoe start je met het opzetten van een contentstrategie?

Stap 1: bepaal je doel

Een eerste en belangrijke stap: bepaal (eventueel samen met het management van de organisatie) het doel dat je wilt bereiken. Dient de website ter ondersteuning van de offline activiteiten? Is er een webshop aanwezig, dan zal de content ondersteunend moeten zijn aan de belangrijkste pagina’s.

De kern van je contentstrategie: je doelgroep

Je contentstrategie legt de belangrijkste strategische keuzes vast die je via content marketing gaat uitvoeren. De kernvraag hier is: welke informatie is relevant voor je doelpubliek?

Bij het uittekenen van je strategie moet je eerst helder krijgen wie de doelgroep is. Daarna bepaal je wat je je doelgroep voor content aanbiedt. Waar kan je hen mee helpen en what’s in it for them? Door de motivatie van je publiek in de diepte te kennen verhoog je de kans dat je contentstrategie succesvol zal zijn.

In de praktijk bouw je zo een vertrouwensrelatie op met je klant. Die krijgt op die manier de juiste boodschap binnen (de juiste profilering van je bedrijf) en zal vervolgens sneller geneigd zijn om iets bij jou te kopen of je te refereren.

Stap 2: bepaal tactiek en middelen

De volgende stap bestaat uit het bepalen van de tactiek. Denk vanuit het perspectief van jouw doelgroep. Stel, je doelgroep start met een zoektocht via Google. Waar komen ze dan uit? Vergeet ook niet dat elke dialoog/communicatie met de doelgroep moet leiden tot een actie van jouw kant. Werk ook dat volledig uit.

Vervolgens bepaal je de middelen om het gestelde doel te bereiken. Dat kan een website zijn. Maar misschoen moet je ook een online kanaal opstarten als je een doelgroep hebt die rechtstreeks met je wil communiceren via hun smartphone (denk aan WhatsApp).

En welke social media kanalen passen ter ondersteuning van de contentstrategie? Webshops gebruiken vaak Facebook, bij B2B wordt in de meeste gevallen LinkedIn gebruikt. Binnen de contentstrategie valt ook het opzetten van e-mail marketingcampagnes, blogposts (op verschillende platformen) en persberichten. Elk kanaal heeft zijn eigen ‘cultuur’ en ‘taal’. De content moet dus per kanaal worden geschreven.

Stap 3: volg de resultaten van je aanpak: meten is weten.

Bepaal in een volgende stap (meetbare) prestatie-indicatoren, zowel kwantitatieve als kwalitatieve. Op die manier volg je op welke aspecten van je contentstrategie succesvol zijn en welke niet. Die laatste kan je dan bijsturen. Gebruik voor het meten de juiste analytische tools (Google Analytics is de belangrijkste).

Hoe creëer je content voor je website?

De drie bovenstaande stappen zijn met name gericht op het opstellen van de contentstrategie. Vervolgens zul je tijdens de uitvoering van de strategie tegen meerdere (praktische) punten aanlopen. Belangrijk hierbij is dat je voor de bezoeker van je website een duidelijke en doelgerichte structuur aanhoudt.

  • Zorg voor een goede planning bij het creëren van je content voor je website. Je ontwikkelt bijvoorbeeld thema’s, en daaromheen schrijf je artikelen op basis van de juiste zoekwoorden. Op die manier werk je doelgericht en gestructureerd. Probeer dus op frequente basis unieke content toe te voegen.
  • Bij gebrek aan goede contentschrijvers in eigen huis, is outsourcen naar een professioneel copywriter of een communicatiebureau een goed alternatief. Je loopt hiermee wel een groter risico dat de content niet voldoende aansluit op de doelen van het bedrijf. Een goede communicatie hierover is dus essentieel.

Hoe zorg je ervoor dat jouw content vervolgens ook ‘viral’ gaat?

Veel bedrijven (met name B2C) zijn er bij gebaat wanneer hun eigen content viral gaat en gratis een landelijk bereik krijgt. Onderstaande tips vergroten de kans dat je content snel en massaal wordt gedeeld.

  1. Presenteer jezelf als autoriteit: het inschakelen van een expert ter zake zorgt ervoor dat mensen de boodschap ‘geloven’. Gebruik ook logo’s van awards die je hebt gewonnen. Public Appearance en keurmerken zorgen ook voor vertrouwen.
  2. Identificatie met de doelgroep: mensen waarmee je je kan identificeren, geloof je gemakkelijker. Een voorbeeld: stel, je hebt een gezin. Je zal de review geschreven door een ander gezin eerder geloven dan de recensie van een jongere gebruiker. Content waarmee je doelgroep zich veel sneller identificeert zal dus meer worden gedeeld.
  3. Gebruik humor in de content: Humor is nog altijd één van de belangrijkste pijlers in content die viral gaat. Is het mogelijk om een leuke twinkslag in je content aan te brengen? En past dit bij je doelgroep? Schroom dan niet om humor te gebruiken.

Tot slot: is je content future proof?

Een contentstrategie bepalen is dus geen eenmalige oefening. De motivatie van je doelgroepen is constant aan veranderingen onderhevig. Blijf meten en je doelgroepen analyseren. Weet welke content zij interessant vinden, en pas je content hierop aan.

De komende jaren wordt content voor veel bedrijven een must. Dit betekent dat ook meer expertise in huis moet worden gehaald om een goede contentstrategie op te zetten en aan te houden. Ook contentmanagers worden steeds belangrijker om de bestaande content te onderhouden en goed vindbaar te houden. Theguardian noemde de opkomst van content in 2013 zelfs een revolutie in marketingland. Content is dus booming op dit moment.

Maar wat houdt de functie van een contentmanager tegenwoordig precies in? Vanwege het feit dat content voor veel bedrijven zo breed te interpreteren valt, gaat het allang niet meer over het plaatsen en onderhouden van content alleen. Belangrijke andere competenties zijn het analytisch vermogen (wat levert content direct / indirect op?) en het hebben van een marketing-technische achtergrond (op welke manieren kan content worden ingezet voor een optimaal bereik?). Raakvlakken zijn er verder met lead generation, media/journalistiek en data-analyse waarbij content wordt ingezet.

De ideale contentmanager voldoet dus aan een brede basiskennis op deze drie gebieden, aangevuld met specifieke kennis op het gebied van content. Deze onderwerpen en meer komen uitgebreid aan bod in onze opleiding Contentstrategie & Inbound Marketing. Lees meer informatie of vraag onze gratis brochure aan.

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.