Marketing Management

Mobile en Affiliate marketing; wat is de stand van zaken?

leadership

Oké, ik beken. Ook ik maak me schuldig aan de nodige tijd die ik aan mijn smartphone besteed. Mijn e-mail checken, muziek luisteren, even Facebook doorspitten en de grote winnaar: WhatsApp. Er zijn genoeg momenten dat ik mijn iPhone er even bij pak – zeker nu ik met de trein naar mijn werk moet. Echter betrap ik mezelf er ook steeds vaker op dat ik mijn online aankopen met mijn smartphone doe. Vooral nu banken het betalen via de smartphone ook steeds makkelijker maken (bedankt hè ;-)).

De Demandware Shopping Index stelt: 2015 is het jaar van mobile shopping. Veel consumenten hebben in 2015 de overstap gemaakt naar mobiel shoppen en komen voor de eerste keer in contact met een merk via hun smartphone. In totaal steeg in 2015 het aandeel van online traffic op mobiel met 43% en het aantal bestellingen met 50%.

Ook door Zanox wordt de grote groei van mobiel opgepikt, te zien in de Mobile performance Barometer. Het aantal mobiele aankopen steeg in het eerste half jaar van 2015 tot wel 60% ten opzichte van dezelfde periode in 2014, en verdrievoudigde zelfs vergeleken met dezelfde periode in 2013.

Betekent dit ook eenzelfde stijging in de eerste zes maanden van dit jaar? Dat antwoord ben ik je nog verschuldigd! Wel is duidelijk dat in de wondere wereld van affiliate marketing belangrijke ontwikkelingen gaande zijn – of nog nodig zijn.

Cross-device tracking

Oké, mobile is al langere tijd top-of-mind in e-commerceland. Maar in een eerder blog is al eens uitgelegd dat de integratie van mobile bij affiliate marketing wat complex is. Veel consumenten oriënteren naar producten middels hun smartphone, waarna de aankoop vaak op een ander device gerealiseerd wordt. Als in dit oriëntatieproces een publisher één van de touchpoints is, wordt er een cookie op de smartphone geplaatst. Je raadt het al: door de verschuiving naar een ander device is deze affiliate-cookie niet meer te meten. De publisher “verdwijnt” uit de aankoopfunnel, waardoor de transactie niet toegekend kan worden. Cross-device tracking is naar mijn mening dan ook de belangrijkste ontwikkeling die in Nederland plaats moet vinden voordat mobile affiliate marketing echt van de grond kan komen.  

In het Verenigd Koninkrijk  – waar de meest fanatieke mobile shoppers zich bevinden – zijn deze ontwikkelingen al volop gaande. Vorig jaar is daar door Affiliate Window (onderdeel van de Zanox Group) cross-device tracking gelanceerd, zodat met deze ervaring cross-device tracking succesvol uitgerold kan worden in de Benelux[1]. Tijd om ons voor te bereiden, zodat we alle kansen volledig kunnen benutten zodra mobile volledig is uitgerold in affiliateland.

Vier manieren voor het beste resultaat van je mobiele affiliatestrategie

Wanneer je de mobiele affiliate marketingstrategie gaat opzetten, zijn er een paar manieren om te zorgen voor het beste resultaat. Volgens Robert Glazer[2] moet je rekening houden met de volgende dingen:

  • je beste publishers zullen je strategie gaan bepalen;
  • creatives en promoties voor mobiel;
  • zorg ervoor dat je met de juiste partners samenwerkt;
  • vergeet andere marketingkanalen niet!

1. Gebruik data om je best presterende mobile publishers te bepalen

Zorg ervoor dat je data gaat verzamelen. Meet alles door: de traffic, appinstallaties, mobiele activiteit op de website of in-app, de verkopen die gerealiseerd worden en de kosten die hier bij komen. Op deze manier kun je bepalen welke publishers mobiel het beste presteren en het beste rendement leveren. Niet iedere affiliate presteert namelijk – hoe goed de prestatie op desktop ook is – op mobiel even goed.

Wanneer je weet welke publishers het meest waardevol zijn voor jouw mobile affiliatestrategie, ga dan in gesprek met ze over hun ervaringen. Waar lopen ze tegenaan, wat gaat er wel goed en hoe kun je hen helpen om het resultaat te optimaliseren. Dit helpt je bij het bepalen van de juiste strategie. En zorg er vooral voor dat de publishers beloond worden voor hun bijdrage. Als de tracking (cross-device) niet goed werkt, zullen waardevolle publishers afhaken.

2.  Ontwikkel creatives en promoties speciaal voor mobiel

Wanneer je speciaal materiaal voor mobiele apparaten aanbiedt, maak je het de publishers makkelijker om je webshop op mobiel te promoten. Denk hierbij aan mobile-friendly bannerformaten, maar ook aan de boodschap die je communiceert, de call-to-action en de inhoud van de landingspagina.

Toevallig is de inzet van een data-feed speciaal voor mobiel onlangs ter sprake gekomen tijdens een meeting bij Zanox. Bij mij speelt de vraag of er voor publishers met een focus op mobile een aparte mobile feed aangeboden moet worden. Ik kan me voorstellen dat sommige velden voor mobiel belangrijker zijn of de inhoud hiervan voor mobiel aangepast moet worden. Moeten bijvoorbeeld titels van producten voor op mobiel misschien korter? Of is de beschrijving minder belangrijk, maar gebruik je bulletpoints? Een leuke test die op korte termijn zeker vervolg gaat krijgen!

3. Werk samen met de juiste publishers

Of je nou grote aantallen conversies wilt realiseren of de betrokkenheid en bekendheid van jouw website of merk wilt vergroten, het is belangrijk dat je met de juiste publishers samenwerkt om je doelstellingen te bereiken – zoals hierboven ook al even genoemd werd.   

Er zijn verschillende publishers die op mobiel goed presteren. Zo heb je in Nederland bijvoorbeeld Swipe & Shop – dé Tinder-like app voor Fashion, de app van Fashionchick, maar ook Stylepick.it die het je Instagram volgers mogelijk maakt om hun favoriete looks die je op Instagram post te kopen.

4. Samenwerking met andere marketingkanalen

Misschien is deze een beetje voor de hand liggend, maar een online (mobile) strategie staat niet op één marketingkanaal, op één device. Daarom is het belangrijk dat je bij het maximaliseren van je mobile affiliatestrategie, de basis vanuit een groter perspectief bekijkt. Denk ook over wanneer, via welk kanaal, welk device en met welke boodschap je de consument bereikt. Zorg er daarom voor dat je inzicht krijgt in het gedrag van je consumenten, zodat je weet middels welke weg je ze het beste kunt bereiken.

Kortom… bereid je voor!

Voordat mobile affiliate marketing in Nederland helemaal uitgerold kan worden, moet de cross-device tracking dus helemaal waterdicht zijn. Maar je kunt je er wel al degelijk op voorbereiden. Mocht je hier vragen of ideeën over hebben, neem dan contact op met Happy Idiots!

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten